clear

zoeken

search

Online gemeenschappen met een episch karakter

16 december 2012

Feiten en cijfers over online gemeenschappen blijven me fascineren. Zo nu en dan kom je in de verleiding om te denken dat je een redelijk overzicht hebt van wat er zich zoal afspeelt online, maar dat is uiteraard onzin. Er zijn duizenden, zo niet miljoenen communities die zich volledig aan je zicht onttrekken. Met dat gegeven werd ik vandaag weer eens geconfronteerd toen ik de communities rondom de videogame Halo verkende. Aanleiding daarvoor was een hoofdstuk in het uitstekende boek Beter dan echt, van Jane McGonical (in het Engels: Reality is Broken; ik kom daar binnenkort nog op terug).

In het bewuste hoofdstuk, Deel worden van iets wat groter is dan wijzelf, gaat de auteur in op het epische aspect van veel games en dan met name op de vraag wat dat aspect doet voor de betrokkenheid en motivatie van grote groepen mensen. Ik had daar nog nooit zo bij stilgestaan. Mijn referentiekader bestond tot op heden uit de games die ik zelf intensief online speelde, alweer bijna tien jaar geleden. Er is sindsdien echter veel veranderd. Ten tijde van Command and Conquer ontstonden er weliswaar ook al honderden communities rondom games, maar toch heel wat kleinschaliger dan nu het geval is.

Het spel dat als voorbeeld wordt genomen, Halo 3, kent niet alleen een paar enorme Wiki’s (Halo Nation en Halopedia), ook op de site van gameproducent Bungie bruiste het van de gebruikersactiviteiten. Er werd in 9 maanden tijd 1,4 Petabyte aan spelersprofielen opgevraagd, bijvoorbeeld. De 3 jaar die de 250 programmeurs en andere kunstenaars nodig hadden om het spel te maken (het spel bevat 54.000 audiofragmenten, waarvan 2700 verschillende geluiden voor voetstappen!) verbleken bijna nog bij de inbreng van alle spelers samen, zowel op de genoemde sites als in het spel zelf. Sla die bizarre infografiek er maar eens op na, of lees hoe episch de gang naar ‘de tien miljardste kill’ verliep.

Halo is een bekende titel maar wel slechts één van de duizenden online games. Gaming is een populaire tijdsbesteding, maar wel slechts één van de vele duizenden. Dat beseffend ervaar je internet weer even als het heelal in het klein. Oneindig groot, met talloze melkweg- en zonnestelsels. Je bevat het tot zover je kunt kijken.

Gerelateerd:
Wij wonen hier: over de invloed van online games en virtuele gemeenschappen op de informatie-architectuur van de toekomst
Cool librarians. Yahoooooooooo…….
Epistemische games

@

Reageer