clear

zoeken

search

Poep je niet dan rust je toch

16 september 2012

Subsidieverstrekkers verwachten steeds vaker van culturele organisaties dat die ‘maatschappelijk ondernemen’ en zelf verdienmodellen ontwikkelen als compensatie voor bezuinigingen. Tot reclameuitingen op websites en in de gebouwen leidt dat maar zelden maar als je de ontwikkelingen volgt weet je dat het niet ondenkbaar is dat daar in de toekomst verandering in zal komen. Als het gaat om geld, of beter nog, om het gebrek daaraan, kun je alles verwachten.

Nou ja, alles? Ik houd met veel scenario’s rekening, maar aan verdienmodellen rondom toiletpapier in musea of bibliotheken had ik nog nooit gedacht. En dat blijkt dus wel degelijk ‘aan de hand te zijn’. Ik lees dat de Port Chester-Rye Brook Bibliotheek in New York in zee is gegaan met Star Toilet Paper, een leverancier van met reclame bedrukte pleerollen. De deal is dat de bibliotheek de rollen voor niets krijgt maar de bezoekers vervolgens wel vertrouwd moet maken met het motto Don’t Rush, Look Before You Flush.

Uiteraard dacht ik bij het lezen van dit bericht grijnzend aan allerlei virale toestanden maar eerlijk gezegd weet ik niet goed wat ik hier nu ├ęcht van moet vinden. Het is een slim model, maar moeten we die 22.000 kilometer papier die we dagelijks wegvegen nu ook al verzieken met commercie? We krijgen dagelijks al zo veel rommel voorgeschoteld. Hoort toiletbezoek niet thuis in de categorie rustpunten, dat ‘unieke verkooppunt’ waar overgewaardeerde herinrichters van gebouwen toch als te pas en te onpas op bezuinigen? Al met al vind ik het model even grappig als dubieus. Geloof ik.

Meer informatie in het artikel van Library Journal en op het weblog van de leverancier.

Gerelateerd:
Bibliokermis #11: bibliotheken en reclame
De bibliotheek en reclame: schoonheid is niets zonder hersens!
Engelse bibliotheekboeken als reclameplatform

@

Reageer