clear

zoeken

search

Miste Neckermann heus de digitale boot?

20 juli 2012

Het nieuws over het faillissement van Neckermann verrast me een beetje. Ik lees overal dat het bedrijf in de problemen is gekomen omdat het de overstap naar verkoop via internet zou hebben gemist. Nu bezoek ik de site van Neckermann nooit en in de economie verdiep ik me ook maar zelden, maar ik wist echt niet beter dan dat Neckermann er juist wél vroeg bij was. Om vast te stellen of ik mezelf daarin vergiste besloot ik wat rond te snuffelen in de Krantenbank Zeeland. Heel veel wijzer ben ik daar niet van geworden, maar zoekend op de bedrijfsnaam in combinatie met de term ‘internet’ kwam ik toch ook advertenties en artikelen tegen waaruit blijkt dat het bedrijf al in 2001 de potentie van het web onderkende. Vanaf 2005 werd er zelfs vol ingezet op die potentie.

De problemen lijken niet zozeer veroorzaakt te zijn door het te langzaam reageren op de ontwikkelingen, maar door het daarnaast ook te lang vasthouden aan het traditionele verkoopkanaal: de papieren catalogus. Nu bevestigen de artikelen inderdaad dat Neckermann het oude succesnummer nooit echt heeft los kunnen laten (in 2005 werd zelfs een extra dikke catalogus uitgegeven om de verkoop via internet te stimuleren) maar als ik het goed begrijp was daar ook genoeg reden toe. In 2009 werd 60% van de omzet weliswaar gerealiseerd via het web, maar betekent dat dan niet dat de overige 40% nog wél werd gegenereerd door de catalogus? Als dat inderdaad zo is valt er toch veel te zeggen voor het vasthouden aan dat verkoopkanaal? Of zijn de productiekosten van een postordercatalogus zo hoog dat die veronderstelling naïef is?

Hoe het precies zit weet ik dus nog steeds niet maar ik heb de indruk dat het toch wat genuanceerder ligt dan dat wat ik lees in het nieuws tot nu toe. Misschien was het toch die investering in een eigen kledinglijn, die er voor zorgde dat de investeerder zo veel geld verloor, of misschien werd Neckermann wel gewoon afgetroefd door concurrenten met betere websites. Ik hoorde mensen de afgelopen jaren in ieder geval wel vaker praten over Bol, Wehkamp, Zalando en Amazon dan over Neckermann. Was Neckermann misschien ook een beetje gedateerd?

Ik vind het hoe dan ook nog te vroeg om parallellen te trekken met de verhalen over andere grote merken die digitale boten misten. Het is ook nog te vroeg om je af te vragen of culturele instellingen nog iets kunnen leren van dit verhaal. Maar ik vermoed van wel. Ik kom er later ongetwijfeld op terug.

Update: IKEA brengt er ook weer gewoon een catalogus voor 2013 uit. Nou ja…gewoon?

@

Reageer