clear

zoeken

search

Google Analytics mobiel: de dominerende iPad

26 juli 2012

Met Google Analytics kun je sinds kort ook zien welk percentage van de bezoekers van een website de pagina’s bekeek op een mobiel apparaat. Vanavond heb ik de statistieken van vijf verschillende sites bekeken en eerlijk gezegd vielen de resultaten me een beetje tegen. Zo bleek dat over het afgelopen jaar slechts 5% van het totaal aantal bezoekers van een bibliotheeksite een tablet of smartphone gebruikte. Voor Mijns Inziens ligt dat percentage op 11%. Dat is minder dan ik dacht.

Het verschil tussen de mobiele apparaten van Apple en die van alle concurrenten is daarentegen weer veel groter dan ik dacht. De iPad domineert alle lijstjes, op afstand gevolgd door de iPhone en vervolgens door een verzameling apparaten die het predikaat (not set) hebben gekregen. De cijfers spreken voor sommige mensen wellicht voor zich, maar ik vraag me toch af hoe het nu komt dat het verschil zo groot is. Moet je al die andere modellen wellicht gewoon optellen onder de noemer Androidtelefoons, omdat ze in de verkoopstatistieken ook altijd op die manier worden gepresenteerd? Als ik dat zou doen wint Android het wél van de iPhone. De lijst in Google Analytics telt in ieder geval meer dan 100 verschillende toestellen (waaronder echter ook Blackberries en Nokia’s).

Even dacht ik dat de iPhone gebruikers sneller verleidt tot mobiel internetten, maar die conclusie lijkt me nader inzien onzin. Dat geldt hooguit voor de iPad ten opzichte van andere mobiele apparaten. Of zie ik nu iets over het hoofd?

@

8 Reacties

  1. Mark schreef:

    Zou het misschien kunnen dat Google analytics een Android tablet, welke de user agent in de browser op iPad heeft gezet, ook als iPad telt?
    (Gestuurd van een Android tablet met browser user agent op Ipad 🙂 )

  2. Daar heb ik nog nooit van gehoord Mark. Is dat iets gangbaars? Wat betekent het precies? Waarom zou je die agent instellen en hoeveel mensen zouden dat doen dan?

  3. Jaap van de Geer schreef:

    Voor DOK lag dat (mobiel bezoek) in de eerste drie maanden van 2011 op 4,06% en in de eerste drie maanden van 2012 op 10,6% (ook meerendeel iPad). Er zit dus wel een flinke groei in. Hoe zien groeicijfers eruit voor de door jou genoemde voorbeelden?

  4. Als ik dezelfde periodes pak voor 3 verschillende sites zie ik dat het bij de bieb slechts van 1,2 naar 2,3% is gegaan, hier op M.I van bijna 4 naar bijna 14 en op Middelburg Dronk gek genoeg van 17 naar 15. Best grote verschillen…en best interessant!

  5. Jaap van de Geer schreef:

    Nog meer bibliotheken die cijfers over die periode kunnen en willen delen? Ik vind het ook interessant en zou wel willen kijken of er een patroon in te ontdekken valt. DOK en M.I. volgen in ieder geval zelfde lijn.

  6. Kan wel dingen delen hoor. Misschien ook wel mooi om het op Bibliotheek 2.0 aan te kaarten? Er zijn vast nog wel meer bibliotheken die stats bijhouden…

  7. Mark schreef:

    In veel webbrowser kun je de user agent instellen,deze wordt door de webbrowser naar de webserver gestuurd zodat de webserver weet welke website er moet worden weergegeven. Bijvoorbeeld een desktop of tablet. Omdat de android tablets minder populair zijn zien de webservers een android tablet soms als telefoon, en krijg je vervolgens de mobiele website op je grote scherm. Dit kun je voorkomen door de user agent van de webbrowser op iPad in te stellen, dan krijg je de tabletversie van de website.

    Zelf gebruik ik deze instelling op mijn Android tablet(Transformer),waarmee ik dit ook typ. Ook zie ik dit regelmatig als tip voorbij komen op fora, de kans bestaat dat redelijk wat Android tablet gebruikers dit ook doen. Ik heb alleen geen flauw idee of dit van invloed is op Google analytics….

  8. Dank Mark, dat wist ik niet! Learning all the time 🙂

Reageer