clear

zoeken

search

De mediawijsheid van de Nationale Academie voor Media en Maatschappij

08 mei 2012

Om de GeenStijl-bijdrage De TotaalBetutteling: Offlinedag kon ik lachen, zeker, maar het artikel heeft me vooral nieuwsgieriger gemaakt. Die nieuwsgierigheid komt, het zal niemand verrassen, voort uit m’n bibliotheekachtergrond, waar we en masse het begrip mediawijsheid omhelsd hebben. De Nationale Academie voor Media en Maatschappij heeft dat ook gedaan. Wat ik nu zo interessant vind is dat die Academie vooral het werk is van twee mensen, Liesbeth Hop en Bamber Delver.

Ik vind dat interessant omdat ik in de loop van de tijd ben gaan geloven in de kracht van kleine teams en bevlogen individuen. Ik heb namelijk net iets te vaak gezien dat die meer voor elkaar krijgen dan grote organisaties. Hop en Delver bevestigen dat beeld. Als ik een half uurtje links volg groeit mijn respect per klik. Wat heeft dit duo veel werk verzet, de afgelopen jaren, en wat hebben ze hun PR goed voor elkaar! Dat GS de organisatie door de mangel haalt (“mediafobe subsidiekneuzen die handig inspelen op de totale media-onwetendheid van mensen geboren vóór 1960 en overheidsdienaren in het bijzonder”) moet je zien als een compliment. Voorlopig hebben het initiatief ikbenoffline.nl en het begeleidende onderzoek naar vermeende Social Media Stress er wél voor gezorgd dat ik de organisatie vannacht voorbij zag komen in de herhaling van het NOS-journaal.

Een maand geleden trok Hop mijn aandacht ook al, na ophef over een kritisch artikel in NRC, over de Nationale Opleiding Mediacoach. Ik ben onvoldoende ingevoerd om te weten of de kritiek terecht was, maar feit is dat ik me ook toen een slag in de rondte klikte om te kijken wat Hop en Delver zoal doen. Ook toen maakte het interview van Erno Mijland met de twee (PDF) dat ik nieuwsgierig werd naar het boekje de WiFi-Generatie.

Dit alles betekent niet dat ik het offline-initiatief niet betuttelend vind, of dat het onderzoek naar het mobiele leven van kinderen mij meer antwoorden biedt dan dat het vragen oproept. Misschien heb ik zelfs wel een mening over mediawijsheid als melkkoe. Daar gaat het me nu echter niet om. Mij gaat het er om hoe Delver en Hop zich profileren met al hun initiatieven, en hoe slagvaardig ze zijn als klein team. Dat is pas mediawijs.

@

4 Reacties

  1. Jaap Walhout schreef:

    Ik ben het helemaal met je eens dat ze hun PR goed voor elkaar hebben. Maar als je wat verder kijkt dan zie dat e.e.a. soms vrij 'dun' is. Zie ook mijn eerdere blogpost daarover:
    – Meet de Mediawijsheid Meter wat het meten wil? (//jaap.walhout.net/2010/meet-de-mediawijsheid-meter-wat-het-meten-wil/)

    – Een kritische beoordeling van het mobieltjesnieuws (//jaap.walhout.net/2011/een-kritische-beoordeling-van-het-mobieltjesnieuws/)

  2. Hoi Jaap,

    Dat ben ik dan weer met jou eens 🙂 Ik zat die samenvatting ook te lezen en het belang van de zenders is inderdaad niet over het hoofd te zien. Dat is vaker het geval, met (dit soort) nieuws. Maar het pikt natuurlijk wel lekker op voor de media. Je kunt alleen maar hopen dat er nog eens een journalist is die er ook andere onderzoeken bij betrekt en vergelijkt. Maar goed, die invalshoek heb ik zelf bewust geskipped, want dan ben je ook een paar uur aan het graven. Dank voor je aanvullingen in ieder geval!

  3. erik bouwer schreef:

    Mediawijs? Daar hoort toch ook bij 'kwaliteit van informatie'? Dit is niet mediawijs maar gewoon intensieve en gelikte marketingcommunicatie via allerlei kanalen. Het rapport over social media stress ("onderzoeksrapportage") vraagt echter om een uiterst kritische bespreking (volgt in mediamix van DB). Is misschien niet Stapel-achtig, maar wel misleidend.

  4. In die zin van het woord verdient het zeker zo'n bespreking. Ben benieuwd! Doelde hier impliciet op het goed gebruik maken van mediakanalen inderdaad.

Reageer