Digital First: de website van de PZC nu en straks
25 maart 2012Wegener gaat voor ‘Digital First’. Dat plan lijkt me de moeite waard om te volgen (zie bijvoorbeeld De Nieuwe Reporter en PersInnovatie), maar wat ik jammer vind is dat ik de details van het plan nog niet kan vinden. Ik zou namelijk graag willen weten wat precies de plannen zijn voor de websites van de regionale kranten. Op de site van Wegener lees ik slechts:
Een focus op investeringen in betaalmodellen op alle digitale platforms, inclusief de lancering van iPad apps voor alle dagelijkse uitgaven vanaf 31 maart 2012, smartphone apps en vernieuwde websites. We zullen ook ons aanbod uitbreiden naar andere platforms, inclusief Android en HTML5.
Ok, vernieuwde websites, maar wat wordt precies vernieuwd? En hoe? Ik ben daar vooral benieuwd naar omdat ik de huidige websites van Wegener een verschrikking vind. Ik wil best geloven dat het bedrijf de afgelopen jaren steeds meer omzet wist te genereren uit digitaal maar ik maar ik vraag me bij dat gegeven meteen af welke prijs daarvoor betaald wordt. Hoe lang zouden mensen ‘blijven hangen’ op huidige websites, die je toch zou mogen beschouwen als ‘de moederschepen’ van de dagbladen? Voor mij zelf zijn er in ieder geval meer reden om te vluchten dan om er te blijven:
- Als ik doorklik op een nieuwsfeed vanaf mijn mobiel krijg ik maar zelden veel extra informatie aangeboden
- De homepage wemelt van de storende reclames die soms zelfs schermvulllend worden als je per ongeluk met de muisaanwijzer boven een knipperende banner blijft hangen
- De filmpjes op de site kun je pas bekijken als je eerst -alweer- de reclame hebt uitgezeten
- Het gros van de lezersreacties op de online artikelen is tenenkrommend. Ze roepen zelfs regelmatig ergernis op
- De site is onoverzichtelijk. De blogs van journalisten zijn bijvoorbeeld regelmatig de moeite waard, maar je moet je best doen om ze te vinden. En als je ze dan vindt moet je vaak nog een paar keer doorklikken
- Uitgebreide achtergrondartikelen, zoals grote kranten die wel online zetten, die kun je wel vergeten
Meer dan een jaar geleden sprak ik eens met een medewerker van de krant, die werkte aan een intensivering van de contacten met de lezers en online bezoekers. Ik heb daar eerlijk gezegd nog niet veel van teruggezien. Eigenlijk is het alleen het twittercontact met individuele journalisten dat tenminste nog een beetje voor ‘een communitygevoel’ zorgt. Ik vermoed dat de goede wil er wel is, maar dat het omzetdenken van de grote bazen de ruimte voor ‘sociaal’ behoorlijk in de weg staat. Je kunt alleen maar hopen dat dat aspect ook in het grote masterplan is meegenomen.
Gerelateerd:
Wegener moderniseert: PZC op tabloid en in digitaal magazine
De betrokken gebruiker: ook de PZC wordt enthousiast
De open journalistiek van The Guardian als lichtend voorbeeld voor regionale media
De Zeeuwse digitale versnippering
@