clear

zoeken

search

100% NL Magazine: succes door eigenzinnigheid

28 maart 2012

Als het niet je hobby is om de wereld van Nederlandse artiesten te volgen mis je wel eens iets. Zo ook ik. Tot gisteren had ik nog nooit gehoord van het tijdschrift 100% NL Magazine. NRC bracht daar verandering door in het artikel Volendams succesblad doet gewoon gezellig te beschrijven hoe dit magazine aan de weg timmert:

Ze zaten in de vis, en ze wisten niks van bladen. Nu runt het echtpaar Lisette Sier en Eddy Guyt een van de snelst groeiende tijdschriften van Nederland: 100% NL Magazine. Zij is hoofdredacteur, hij is uitgever en interviewer. Het blad over Nederlandse artiesten begon in 2009 en heeft volgens oplage-instituut HOI inmiddels 139.682 verspreide exemplaren, een stijging van 25 procent ten opzichte van vorig jaar. Ter vergelijking: Viva heeft er 73.003, Linda 196.314. Er zijn plannen voor een Belgische en een Chinese versie.

Indrukwekkende cijfers. Het artikel toverde echter pas een glimlach op mijn lippen toen ik las hoe Lisette en Eddy het aanpakken:

Inmiddels lukt het 100% NL wel om adverteerders te vinden: zo’n 30 procent van de pagina’s is nu advertentie, een aardig gemiddelde. Guyt is vooral trots op wat hij ‘de club van 100’ noemt: adverteerders die elkaar weten te vinden via hun blad. ,,Dan nodigen we ze uit voor een relatiefeest bij de Toppers, en praat C&A daar met attractiepark Slagharen over een samenwerking. Nee, daar hoeven wij niks voor terug. Het gaat erom dat die grote bedrijven weten: de kans dat je bij ons meer verdient dan je investeert is groot.”

In 2011 maakte het blad voor het eerst winst. Dat is bijzonder, voor een blad dat geen ijkpersoon of duidelijk omschreven doelgroep heeft. Guyt vertelt dat hij op een marketingcongres werd uitgelachen toen hij zei dat het blad ,,voor iedereen was”. Hij heeft wel geleerd van eerdere interviews. ,,Dan zei ik: 100% NL is voor de gemiddelde vrouw. Maar niemand wil gemiddeld zijn. Dus dat moesten we eigenlijk maar niet meer zeggen.”
Dat Guyt en Sier zo onervaren waren, is ook in hun voordeel geweest, denken ze. Ze kijken met een frisse blik naar de markt en het vak. In het eerste jaar lieten ze het tijdschrift eens doorlichten door een kenner, vertelt Guyt. ,,Die vond niks kloppen van wat we deden. Een fotoshoot in een paprikakas, dat slaat nergens op, zei hij. Maar wij vinden dat gewoon geinig.”

Schitterende tegendraadsheid, vind ik. Gewoon doorgaan als je wordt uitgelachen. Zogenaamde experts op hun plek zetten door simpelweg het tegendeel te bewijzen. Mijn tijdschrift zal het niet worden, maar m’n respect voor de makers is groot. Blauwe oceanen!

@

Reageer