clear

zoeken

search

Het nieuwe privacybeleid van Google

30 januari 2012

Dit weekend ontving ik een paar mailtjes van mensen die mij vroegen waarom ik nog niet heb geblogd over de het nieuwe privacybeleid van Google. De meeste mensen die gebruik maken van Googlediensten hebben inmiddels een mail ontvangen van het bedrijf, waarin tekst en uitleg wordt gegeven over dat beleid.

Het antwoord op de vraag is eigenlijk vrij simpel: ik heb me nog niet zo heel goed verdiept in de materie, maar las er uiteraard wel al een paar artikelen over, zowel van ‘het kamp’ dat het nieuwe beleid beschouwt als een bedreiging als van het kamp dat stelt dat het allemaal wel meevalt.

Zelf ben ik geneigd om te stellen dat het helemaal niet meevalt. Het is gewoon zo dat Google (en de meeste andere grote spelers op internetgebied) veel gegevens over jou en je internetgedrag verzamelen. Tegelijkertijd denk ik echter dat het niets nieuws onder de zon is. Dit gebeurt al jaren. De belangrijkste verandering is dat Google alles nu bundelt en dat je als gebruiker niet kunt afhaken op afzonderlijke onderdelen. Je gebruikt Google, of je gebruikt het niet.

Nu zou je natuurlijk kunnen zeggen dat het niet fair is dat Google ons eerst jarenlang verwend heeft met uitstekende en gratis diensten om ons nu te confronteren met deze beleidswijziging. Misschien heb je daar gelijk in. Bedenk echter hoe belangrijk het voor Google is om relevant te blijven. Het bedrijf heeft nog steeds de meest gebruikte zoekmachine en verdient daar miljarden aan, maar het tij kan snel keren. Dat is denk ik de belangrijkste reden dat Google zoveel radicale keuzes maakt in deze periode. Ik vind dat het artikel Google, Facebook, Privacy — And You, die ontwikkelingen wel goed uitlegt. Een citaat:

The changes in Google’s terms and conditions are primarily focused on providing the company with an integrated set of data capable of feeding it signals about what is and is not relevant to each of us as we search the vast amount of data produced by the second. In that sense it is not only the right strategic move, it is a question of life and death. Google is doing a pivot, in order to remain relevant. It’s hard to disagree that this is necessary. It also seems clear that neither company is being intentionally “evil”. However, there is a dilemma for both Google and Facebook as we go down the “we are all broadcasters now” path. How can they gather the signals that feed insight without making decisions for the user about what is private, selectively shared or public?

De aard van het web verandert en Google verandert mee. Dat daarbij ook wegen worden ingeslagen die vraagtekens oproepen (wegen die door sommigen worden omschreven als duistere paden) valt niet te ontkennen, maar je bent er zelf bij. Dat wordt m.i. dan weer goed uitgelegd in Tech World Overreacts to Google’s New Privacy Policy – How Does It Affect You?

Als je je zorgen maakt over dit beleid zou je eens een uurtje of wat moeten uittrekken voor het verkennen van  alle Hulpprogramma’s voor privacy van Google. Je kunt wellicht meer maatregelen nemen dan je nu beseft. Je zou ook eens de moeite moeten nemen om de gebruiksvoorwaarden van internetdiensten van andere bedrijven te lezen. Dan schrik je misschien ook wel.

Als het gaat om mijn eigen internetgedrag kan ik melden dat ik de strijd in veel opzichten heb gestaakt. Ik laat me nog graag informeren over alle ontwikkelingen, maar kies steeds vaker voor gebruiksgemak. Google heeft me al zoveel moois gegeven. Ik gebruik misschien wel meer dan 30 diensten van dat bedrijf. Het is een beetje te vergelijken met mijn iPhone. Aan dat apparaatje kleven veel aspecten die me tegenstaan maar ik ben zo tevreden over het toestel zelf dat ik gebruiksgemak het heb laten winnen van de bezwaren. Zwak? Misschien wel.

@

4 Reacties

  1. Uiteraard kiezen andere bedrijven/organisaties ook wel eens voor modderpaden; en idd ben je daar zelf bij. En natuurlijk is het strategie om je eerst gratis kuipen met worsten te bieden en er vervolgens één voor te hangen die voorwaardelijk is voor het gebruik van de andere. Evenals dat het psychologische strategie is om na inburgering te hopen dat gebruiksgemak of gelatenheid het zal winnen van je werkelijke gevoel over de veranderingen of de zin en tijd om hier tegenin te gaan of alternatieven te zoeken. En mijn gevoel hierover is nog steeds niet goed. En als dat bij anderen ook zo is, zal er toch een (eventueel bestaand) bedrijf komen dat hierop inspeelt. Denk ik…

  2. Marc Van de Plasse Ha Marc, ik denk dat je daar gelijk in hebt. Wat dat betreft is het interessant om naar een wat langere periode te kijken in de nog o zo korte geschiedenis van Internet. Google werd juist zo groot door de arrogantie en het machtsmisbruik van bijvoorbeeld Microsoft en Yahoo. Met hun cleane, snelle en goede zoekmachine was het bedrijf opeens een prachtig alternatief…en ze maakten ook nog eens veel meer winst met reclames…zonder die op te dringen op de homepage.
    Maar macht en geld corrumperen bijna altijd en er zal inderdaad altijd weer een partij komen die het beter doet. Wat dat betreft blijf ik vooral de Open Source-beweging interessant vinden.

    Wat mij fascineert is dat de internetreuzen van nu (Google, Facebook, Apple en Amazon) allemaal zo verschrikkelijk veel geld hebben…en in veel meer hebben geïnvesteerd dan in zoeken alleen..dat je je bijna niet voor kunt stellen dat iemand ze zomaar van de troon stoot. Een strategie van die bedrijven is ook om veelbelovende concurrenten meteen op te kopen voor een paar honderd miljoen, of soms zelfs voor een paar miljard. Europese commissies e.d. strijden daar tegen, maar de bedrijven komen er vaak nog mee weg ook, want ook voor rechtzaken reserveren ze net zo makkelijk een paar 100 miljoen.

    Maar in Azië is het anders. In China lag alles gevoelig en trokken de bedrijven zich gedwongen en/of al dan niet halfslachtig terug. Daar is Baidu groter, en heeft Twitter ook een concurrent die veel groter is. Als de markt het toestaat kan het dus wel…

    Ik denk dat we in ieder geval maar blij moeten zijn dat er meerdere grote jongens zijn. Die houden elkaar in ieder geval scherp. En voor de rest maar hopen dat er partijen blijven die niet te snel zwichten voor het grote geld. Want ook Microsoft is nog steeds machtig en wil graag. Nokia. Samsung. Yahoo. Het wordt een interessante match….

    In de tussentijd moeten we als consumenten maar ons voordeel proberen te doen met alle aanbiedingen en ons goed realiseren wat we wel en niet weg willen geven ten koste van onze privacy….

  3. Juul schreef:

    Hi Ed! Verlaatte reactie maar nog met dank voor de aandacht die je aan dit item hebt besteed. Kwestie van gewoon de fuik in zwemmen, want wat je zegt: het is gewoon mega handig alles op 1 plek te hebben. De doorlink naar de Hulpprogrammas Privacy  heeft me zéker verder geholpen, mn op het stuk waar ik het grootste probleem mee had (suggesties geven voor sites nav je zoekgedrag).
    Groet!

  4. Dank je wel Juul, ben blij dat je er iets aan hebt!

Reageer