clear

zoeken

search

Citaat van de week: Chris Wiersma

14 januari 2012

Chris vindt de vormgeving van de stationsbibliotheek wel een verademing (ingetogen en smaakvol, passend voor een voorziening in het publieke domein). “Niet als de zoveelste winkelketen waarnaar steeds meer bibliotheken zich metamorfoseren. Ik ben een warm voorstander van de toepassing van (retail)marketing in de bibliotheek. Ik weet hoe belangrijk frontaal presenteren is, hoe je vanuit de logica van de klant naar de bibliotheek moet kijken, hoeveel er te winnen is door klantonderzoek. Maar marketing is een knecht, die in een publieke instelling niet de baas mag worden.

Hebben bibliotheken zelf geen ideeën meer, geen opvattingen, geen ego? Waarom doen we geen moeite een eigen stijl te ontwikkelen, die klantgericht is én iets zegt over het maatschappelijke belang en de trotse geschiedenis waar we voor staan: ontwikkeling, ontplooiing, verlichting, verheffing, emancipatie? Er zijn nog veel te veel saaie bibliotheken met hun magazijnopstelling, morsige vloerbedekking en afgeragde meubels, maar waarom worden bibliotheken in de meest wilde kleuren opgeleukt, worden ze behangen met wezenloze foto’s van wezenloze mensen en schreeuwen ze de mensen toe: ‘WIJ ZIJN NIET SAAI!!!’. Alleen saaie mensen en saaie instellingen roepen dat.”

Meer Wiersma (en andere zaken) in de nieuwsbrief van Wim.

@

Reageer