clear

zoeken

search

Bibliotheek Oosterschelde op Google Plus: het experiment inmiddels waard

20 januari 2012

Wie al langer regelmatig gebruikt maakt van de zoekmachine van Google moet het hebben opgemerkt: de aard van de zoekresultaten verandert. Waar voorheen de nadruk lag op betrouwbaar en relevant ligt die nu veel meer op actueel en persoonlijk. Geredeneerd vanuit de impact die sociale netwerken hebben is dat een logische ontwikkeling maar het komt de kwaliteit van de zoekresultaten lang niet altijd ten goede. Als ik nu zoek op mijn eigen naam krijg ik andere sites in beeld dan twee jaar geleden. De oude zoekresultaten lijken verdwenen te zijn. Ze zijn in ieder geval naar de achtergrond gedrukt.

Een en ander kan niet los worden gezien van de wens van Google om Plus erdoor te drukken. Google doet dat rücksichtslos, tot woede van bijvoorbeeld Twitter. Omdat het aandeel van Google in de zoekmachinemarkt enorm groot is wordt de vraag of Plus zich nu en straks met de andere grote sociale netwerken kan meten steeds minder interessant. Plus zal veel impact hebben op de zoekresultaten en zal daarom in ieder geval gebruikt worden door mensen die gevonden willen worden in Google. Dat zijn er nogal wat.

De ontwikkelingen roepen gemengde gevoelens bij me op (van de week zat ik nota bene Bing te overwegen) maar ik vind het wel razend interessant om te zien hoe Google het aanpakt, als zoekreus. En het is ook grappig om te zien hoe ze buitenkansjes op marketinggebied omhelzen. Neem nu Daria Musk. Dat is niet het type zangeres waar ik graag naar luister, maar zij maakt op een slimme manier gebruik van Google Plus, met als gevolg dat ze gaat als een raket. Door haar liveconcerten in Google Hangouts is haar ster snel gerezen. Ze schrijft op haar Pluspagina:

Since I signed up to Google+ this summer I’ve played 3 Hangout Concerts – The 3rd one was watched by over 200,000 people live worldwide!! 😀  Our story has been featured in Billboard Magazine, I gave a TEDtalk, and my dreams are coming truer and truer everyday.
For the first time I am getting to travel and tour to perform and I’m dreaming up big ideas to take you with me everywhere I go using Hangouts!

Het is een beetje te vergelijken met het verhaal van Esmée Denters. Meisjesdromen komen uit dankzij nieuwe media. Daar weet de marketingafdeling van Google wel raad mee.

Zelf volg ik Plus nog vooral zijdelings, maar de ontwikkelingen zijn interessant genoeg om wat meer te gaan experimenteren. Daarom zal ik voor Bibliotheek Oosterschelde niet alleen meer gaan doen met Facebook, ook Google Plus neem ik mee. Daar heeft de bibliotheek inmiddels ook een eigen pagina. Een belangrijke afweging daarbij is dat de ontwikkeling van de nieuwe website landelijk enorm veel vertraging heeft opgelopen en nog wel even op zich zal laten wachten. Dan gaan we dus maar aan de slag met externe platformen. In Google werpt dat in ieder geval meteen z’n vruchten af. Kan het niet linksom…

@

2 Reacties

  1. Tim Lerno schreef:

    Zelf heb ik nog geen verandering opgemerkt in de zoekresultaten van Google, maar het zit er hoe dan ook aan te komen: op de Amerikaanse site werden vorige week de gepersonaliseerde zoekresultaten op het publiek losgelaten. Ook bij ons kan je er nu al mee aan de slag: surf naar //www.google.com, zet je taalinstellingen even op 'Engels', zoek iets of iemand op en klik op 'personal results'.  Je zoekresultaat zou er zoals op deze blog moeten uitzien: //venturebeat.com/2012/01/10/google-search-plus, met rechts bovenaan de mogelijkheid om de 'persoonlijke resultaten' te verbergen.

  2. Tim Lerno Misschien scheelt het dat ik het profiel al een tijdje geleden heb aangemaakt (zonder er actief iets mee te doen). Wellicht heeft Google daar een tijdje voor nodig.

    Het gepersonaliseerde zoeken heb ik inderdaad ook al even bekeken, las er al veel over namelijk, maar zag het zoals gewoonlijk nog niet in beeld verschijnen in de NL-variant. Weet nog niet zo goed wat ik er van moet vinden. Eerst een tijdje uitproberen, als het straks hier ook draait…

Reageer