clear

zoeken

search

Moderne verkoopmethoden: hardware verkopen met verlies

10 november 2011

Net als vorig jaar organiseert Bibliotheek Oosterschelde in deze periode ‘inloopmiddagen nieuwe media’, in zes verschillende vestigingen. Dit jaar verzorgt een deel van de collega’s de voorlichting en als de schijn niet bedriegt hebben ze daar veel plezier in.

Wat me dit jaar het meeste opvalt is de belangstelling van de groep senioren voor tablets. Verreweg de meeste vragen die gesteld worden gaan over de prijs- en kwaliteitsverschillen tussen de iPad en de concurrenten. Veel mensen willen ook graag weten ‘of dat nou lekker leest’, zo’n apparaat. Zo was er in de bibliotheek ‘s-Gravenpolder (bovenstaande foto) een oudere dame die vertelde dat Reformatorisch Dagblad haar een aanbod had gedaan: als zij haar abonnement op de papieren krant zou inruilen voor een abonnement op de digitale versie, zou ze een iPad ‘kado’ krijgen. Toen ik haar de digitale variant liet zien was ze meteen verkocht. Ze zou op het aanbod ingaan, zei ze. Ze vond het fijn dat ze deze verkenning in de bibliotheek had kunnen doen.

Niet alle senioren zijn bereid 500 euro of meer neer te tellen voor een tablet. We leggen dan uit dat de concurrentie ook steeds beter wordt, en dat de markt zich snel ontwikkelt, maar we moeten er ook steeds aan toevoegen dat we de concurrentie niet zo heel goed kennen. Dat is eigenlijk geen goede zaak natuurlijk. Zelf lees ik wel veel over andere apparaten, maar ik kan niet beweren dat ik ze allemaal heb uitgeprobeerd. Deze week greep ik wel twee keer mijn kans toen ik zag dat klanten zelf alternatieven hadden meegenomen, maar ook toen moest ik constateren dat een objectieve vergelijking nog best lastig was.

Ik ben benieuwd of de nieuwe golf e-readers/tabletten van dit najaar van invloed zijn op de markt. Volgende week lanceert Amazon bijvoorbeeld de nieuwe lijn Kindles, de nieuwe Nook verschijnt, en het interessante is: dat lijken serieuze concurrenten te zijn, die veel minder kosten. Ze kosten zelfs zo weinig dat er verlies op wordt gemaakt. Zo las ik gisteren in het artikel ‘The $79 Kindle Costs $84’: “At this point I have to wonder if B&N and Amazon are each hoping that the other sells the most e-readers; that way the other will suffer a greater financial loss”.

Dat zou toch wel gek zijn: dat Barnes & Nobles hoopt dat Amazon meer apparaatjes verkoopt, omdat ze dan meer verlies lijden. Toch is het best mogelijk. Op de Kindle Fire schijnt Amazon 10 dollar verlies per stuk te maken. Als je er dan vijf miljoen verkoopt maak je veel kosten.
Je kunt hier uit opmaken dat Apple de markt domineert, en dat de concurrentie er veel voor over heeft een plekje te veroveren op de markt. Op precies dezelfde manier betrad Microsoft de markt van de gameconsoles; de Xbox werd met verlies verkocht en sloeg inderdaad aan. De strategie is dat het verlies later  (hopelijk) wordt gecompenseerd door de verkoop van games of andere content. Ook Sony werkt inmiddels op die manier.

Als consument lijk je de lachende derde te zijn, maar dat is natuurlijk onzin. Als je eenmaal hebt gekozen voor een platform vinden de bedrijven heus nog wel manieren om je zak alsnog leeg te kloppen. Alles sal regkom.

@

Foto’s: Anne Eijnwachter

4 Reacties

  1. Het was in vroeger tijden al niet anders: het tekstverwerkingspakket Word Perfect (WP) mocht begin jaren negentig van vorige eeuw nagenoeg onbeperkt op PC's worden geïnstalleerd. Op eerste gezicht maakte men zwaar verlies want 1 licentie werd gemiddeld 10 x gekopieerd. Na amper een jaar was WP 5.1 wereldmarktleider en hadden concurrenten (voor zover die er al waren) het nakijken.

  2. David de Beer schreef:

    Organiseer zo'n inloopdag in de zomermaanden, met de mogelijkheid om buiten te lezen, en het enthousiasme gaat opeens uit naar heel andere apparaten. e-inkt op 'echte' e-readers blijft leesbaar, al die glanzende tablets kunnen het schudden. In vergelijkende tests van tablets die ik gelezen heb (verschillende disciplines) blijkt overigens wel, dat de iPad door het 4:3 formaat het lekkerste als lezer werkt, beter dan de 16:9 van overige merken.

  3. Eric-Jan Keulemans Leuk weetje EJ, daar wist ik niets van. Zijn ze later wel een beetje anders gaan doen 🙂

  4. @7643f46a85de5c7f292d6ecab5148fb0 helemaal waar. Daar hebben we ook aandacht aan besteed hoor, dat van die zon. En in bed wordt 'ie na een tijdje toch ook wel zwaar. Dan heb je ook nog alle afleidende aspecten en wat dies meer zij. Veel mensen neigen desondanks toch naar de pad, maar er waren ook bezoekers die expliciet aangeven liever een reader te willen.

Reageer op Edwin Mijnsbergen