clear

zoeken

search

Aandacht voor geen aandacht

13 november 2011

Hoe komt het toch dat zo weinig mensen, uhm, aandacht besteden aan het feit dat de aandachtspanne van internetgebruikers steeds korter wordt? Iedereen praat over websites die vernieuwd of gelanceerd moeten worden, over doelgroepen en slimme apps of over digiprojecten die duizenden euro’s aan belastinggeld kosten, maar als je die mensen vervolgens vraagt hoeveel tijd zij zelf nog besteden aan al dat digitale moois, dan kijken ze je ietwat glazig aan.

Nielsen stelde in juli van dit jaar dat de gemiddelde verblijfstijd op websites nog net boven de minuut ligt. Op een site als Wikipedia verblijft men gemiddeld 18 seconden, op een site als Facebook een minuutje of vijf. Let wel: we hebben het hier over grote, bekende websites. Als je je een voorstelling probeert te maken van de aandachtsspanne van ‘die gemiddelde gebruiker’ als het gaat om slecht vindbare en matig gepresenteerde content krijg je het Spaans benauwd.

Dat gegeven zou een van de belangrijkste uitgangspunten moeten zijn, als er wordt nagedacht over nieuwe websites en wat dies meer zij. Daar is echter geen sprake van. Dat gegeven wordt stelselmatig genegeerd. Welke belangen zitten daar toch achter?

Gerelateerd:
Kortere aandachtsspanne?
GS over digitale overbelasting
Luchtkastelen bouwen: het real-time web kent geen bestemmingen
Het korte leven van een tweet
Websites: wel te laat als ze niet beter zijn

@

Reageer