clear

zoeken

search

Prachtig, dat nieuwe Facebook, maar je wordt te grazen genomen waar je bij zit

23 september 2011

Soms lijkt het wel of de grote internetbedrijven afspraken hebben gemaakt over hun persspektakels. Eens in de zoveel maanden vertellen vertegenwoordigers van Apple hoe ‘incredibly amazing’ een net gelanceerd apparaatje is, Google komt bijna maandelijks met nieuwe diensten of verbeteringen op de proppen maar mocht dit jaar een zomer lang stralen met de Google+-lijn en Facebook is nu aan beurt: zij domineerden gisteren het internetnieuws.

Je kunt op verschillende manieren naar dat nieuws kijken. Sommige mensen vragen zich vooral af hoe de gebruikerservaring zal worden beïnvloed door de veranderingen, adverteerders maken zich zorgen over het afnemende belang van de ‘like-knop’ en weer anderen laten meteen hacks los op de nieuwe interface (heb jij de nieuwe News Ticker ook al uitgeschakeld?).

Wat ik vooral interessant vind is de constatering dat Facebook nog meer nadruk gaat leggen op de integratie van andere media. Ik ken al redelijk wat mensen bij wie het internetgebruik vooral uit het bezoeken van Facebook bestaat, maar nu muziek en televisie geïntegreerd worden, inclusief de digitale interactie, is het niet zo moeilijk om je een toekomst voor te stellen waarin al die media écht gaan versmelten. Je kijkt dan met al je vrinden naar Stel je aan met de sterren op je tablet, voorziet het geheel van commentaar via Facetime en tweets en de hoogtepunten komen vanzelf bovendrijven. Daar zorgt het slimme algoritme van Facebook wel voor.

De keerzijde van de medaille verrast natuurlijk ook geen mens. Privacy wordt verder teruggedrongen ten faveure van al dit gebruiksgemak. Na het lezen van “Read” in Facebook – It’s Not a Button, So Be Careful What You Click! heb ik dat even uitgeprobeerd. Kort gezegd komt het erop neer dat ik een krant (The Guardian bijvoorbeeld) nu ook gewoon kan lezen binnen Facebook. Daar is weinig mis mee, zou je denken,  maar de adder onder het gras zit ‘m in het feit dat je na het toevoegen van de applicatie een wel heel openbare lezer wordt. Het aanklikken van een nieuwsbericht is al genoeg om het bericht in je tijdlijn te doen verschijnen, of je het nu hebt gelezen of niet.

Laat dat gerust even bezinken. We klikken allemaal op smeuïge koppen en in de privacy van de woonomgeving lezen we met een lach het meest smerige nieuws. Vervolgens bepalen we zelf welke berichten of passages daarvan we willen delen. En hoe. En waar. Onze ‘social graph’ bepalen we voor een deel -gelukkig- nog steeds zelf.

Daar willen de media blijkbaar iets aan veranderen. Zij zien ons maar wat graag als bestuurbare nieuwsverspreiders. En misschien is het toeval, maar toen ik probeerde de app weer te verwijderen kreeg ik foutmelding na foutmelding. Pas toen ik doorklikte naar applicatiebeheer lukte het me om The Guardian (wat ik overigens een informatieve en innovatieve krant vind) weer te verwijderen. Je bent gewaarschuwd.

@

14 Reacties

  1. Daan schreef:

    Maar ik heb toch even onder je blogpost op de 'vind ik leuk' button geklikt…

  2. Haha, maar dat is dan in ieder geval jouw eigen keuze (en daarmee voor mij betekenisvoller). Zou toch wat zijn dat iedereen die dit, al dan niet per ongeluk, las, ook meteen onderaan in beeld zou verschijnen… Thx

  3. Sebastian Hagens schreef:

    Heldere analyse! Zo ver was ik nog niet gekomen om dat uit te zoeken. Facebook heeft de visie een nieuw internet te creëren en maken nu forse stappen door alles in hun netwerk te integreren. En ze lijken daar op deze manier aardig in te gaan slagen; het platform is er volledig klaar voor. Werkelijk alles wat je nu kan doen op Facebook wordt geregistreerd (op een enge semantische manier). Alleen het is inderdaad de vraag in hoeverre jij -als product/gebruiker- in controle bent. Eigenlijk is het een basaal ruilmiddel; jij ruilt je profiel voor toegang tot een applicatie. Betalen met je persoonlijke data. En binnen Facebook gebeurt dat op een ondoorzichtige manier (niet transparant) en heb je weinig controle over wat die ander doet met je data.

    Ik verwacht een heuse marketing rush richting Facebook…wat op de langere termijn de eindgebruikers zal gaan afschrikken (en een keuze hebben naar een ander sociaal netwerk).

  4. J. Geraets schreef:

    Ik denk in dit kader aan de twee volgende Google+ updates / berichten:

    De tijdlijnen in social media (Google+, Facebook,…)
    > //plus.google.com/115162316394728481928/posts/c4FdEordxic

    'Handig al die circle chanels, streams on tv man !'
    > //plus.google.com/u/0/111972311379491101006/posts/b6t1mE5gcre

    en

    'Shocked by the fact almost no one of my social media friends respond on serious status updates of me…'
    > //plus.google.com/u/0/102809513756787720098/posts/LSQRsQd99HJ

  5. Sebastian Hagens Bedankt! Ik ben er ook nog niet goed ingedoken hoor, vooral niet in de vraag wat nu precies het masterplan van Facebook is, maar de stukken die ik vannacht las wijzen er wel op dat men bij Facebook goed begrijpt hoe je de data van bijna 800 miljoen gebruikers combineert met diensten. Het is nog slimmer dan ik durf te geloven, ben ik bang.
    Las ook nog een stuk (weet even niet meer waar) dat specifiek inging op de veranderingen voor marketeers. Dat vind ik dan wel weer mooi. Kort gezegd komt het erop neer dat je met alleen een pagina en likes niet ver meer zult komen. Om in de aandachtsstroom te komen zul je echt de dialoog aan moeten gaan. Of dat werkelijk zo is moet nog blijken, maar ik vind het wel een interessante ontwikkeling. Veel bedrijven en organisaties ontstijgen het broadcastingmodel voor mijn gevoel nog steeds niet, namelijk.

  6. J. Geraets Bedankt voor de links Joost. Het is toch steeds weer de aandachtseconomie als rode draad. Het is voor iedereen een worsteling: aan de ene kant merken wat wel een geen aandacht trekt, aan de andere kant jezelf afvragen waar je vandaag nu weer eens je tijd aan gaat besteden. Het onbegrensde, het immense: het is nog niet zo eenvoudig om daar een overzichtelijk en afgebakend geheel van te maken (zonder in de echokamerfout te vervallen :-)).

  7. J. Geraets schreef:

    En nog één…

    "Waarbij ik me afvraag: zijn het vooral de sociale netwerken die proberen
    een nieuwsfilter te zijn of de gebruikers van die netwerken….
    > //plus.google.com/110119416106928738163/posts/f4XcZVgy96y

    een reactie:

    "… Sites als Reddit en Digg zijn naar mijn inziens de
    beste voorbeelden van sites die 'niet bekende content' naar boven willen
    brengen…."

    Zelf denk ik aan de links die mensen verzamelen op diensten zoals Delicious en Diigo.

  8. J. Geraets schreef:

    Dilemma's… en spontaan komt opnieuw de gedachte in me op : 'Ga buiten spelen… !' Haha. Ontmoet, zie en voel de dingen die zijn. Maar… ! Wat online is is ook een vorm van zijn. Maar dan met beperkingen van techniek, woorden en beelden, zonder non-verbale communicatie, hoewel, wat is woordkeuze (?), maar met steeds meer mogelijkheden die ook dat ondersteunen, denk aan de hangouts. De matrix komt dichterbij. Een balans zoeken tussen samen en alleen, tussen delen en voor mezelf houden, tussen gepersonaliseerd en 'en publiek'… Het lijkt het 'gewone' leven wel. En dat is het ook ! Haha.

    Wat vraagt aandacht, wat geef ik aandacht. Ik mag bepalen !

    En volgens mij Edwin lopen wij beide in ieder geval niet zo heel veel kans alleen onze echo te horen. Mijn thema is meer dat ik gehoord wil worden. Haha. Dus leer ik beter naar mezelf luisteren. Haha. Geweldig hoe 't leven in elkaar steekt ! Briljant !!

  9. J. Geraets Dat is een vrolijke kijk op de boel maestro, maar wel met een serieuze ondertoon. We ontlopen elkaar niet zoveel, wat de opvattingen over die vorm van balans betreft. Intensief online en intensief buiten/onder de mensen (wat in mijn geval dan ook weer vaak binnen/onder de mensen is) en wanneer nodig even helemaal los. Ik moet toegeven dat ik dat laatste iets te weinig doe maar zolang het niet voelt als een last vind ik het wel best. Het web brengt misschien ook veel lelijks dichterbij, maar man: wat leren we er ook veel en wat lachen we er vaak…toch? Maar voor nu is het weer even mooi. Een afspraak in de stamhut…om iemands nieuwe laptop even in te stellen nota bene 🙂 Proost man, goed weekend!

  10. J. Geraets schreef:

    Op mijn update op Google+ over deze blogpost is druk gereageerd Edwin Mijnsbergen !

    Zie > //plus.google.com/u/0/115162316394728481928/posts/9nL9iMgiSSF

  11. J. Geraets Dank Joost! Zou mooi zijn als Disqus reacties op Plus ook mee ging nemen…..Over de versnippering en de verzameling van data gesproken 🙂

  12. J. Geraets schreef:

    Edwin, leuk dat je ook op Google+ reageert, top ! Fijn dat ik een vrolijke toon heb weten aan te slaan, haha. En inderdaad, die serieuze ondertoon zit er zeker in. Dat denk ik ook dat we ons wat dat betreft niet zo veel ontlopen, qua balans. Hmmm, ik vind het wel wat saai om het zo eens te zijn met je 😉 Haha. Jij weet zelf of je te weinig 'helemaal los' bent of dat iets in jouw hoofd of jouw omgeving dat zegt. Beide mag je gewoon negeren ! Je kunt ook immers ook helemaal los zijn in wat je doet. In jouw flow. En dan neem je afstand op jouw manier, waar, wanneer en hoe jij dat wilt. Zoiets…! Haha. Hier valt veel te leren, delen, zien, horen, lezen, lachen, huilen, in veel opzichten is het een afspiegeling van de materiële werkelijkheid. De balans met dat meer vaste die zoek ik wel. En het doet me goed dat je naar jouw stamhut ging en regelmatig gaat. Was het gezellig? Straks op bezoek bij vrienden, een beetje sjouwen, lekker eten en dan nog wat borrelen ! Nu eerst een beetje Google+ en rustig mijn zaterdag opstarten. Proost ! Jij ook, fijn weekend !!

  13. J. Geraets schreef:

    Ja, denk je met Disqus alles bij elkaar te 'vegen' is er plus… 😉 Haha.

  14. Komt tijd, komt raad. Maar het is wel sterk dat je eigenlijk al jaren moet blijven proberen de infostromen te temmen en steeds als je iets weer op orde hebt is er weer een nieuw platform, of kiest men een andere afslag. In die zin is het dan wel weer goed wat de grote bedrijven doen met dat verzamelen van data. Voor je privacygevoel is het niet prettig, maar het zorgt er wel voor dat algoritmes alle contacten en de dingen die daarbij horen kunnen verzamelen. Da's de eeuwige contradictie gebruiksgemak vs privacy.

Reageer