clear

zoeken

search

Googlemarketing: Winning the Zero Moment of Truth

03 juli 2011

Marketingjargon beheers ik niet bepaald. Ik had nog nooit gehoord van ‘The first moment of truth‘, het moment waarop de consument daadwerkelijk voor een winkelschap staat, en beslist of hij/zij een product zal kopen of niet. Dat moment duurt maar een paar seconden.

Dat moment wordt vaak voorafgegaan door een kennismakingsproces. Vroeger waren dat vooral advertenties en televisiereclames, tegenwoordig zijn dat ook online recensies, zoekresultaten en aanbevelingen van vrienden en bekenden. Bij Google noemen ze dat het ‘Zero Moment of Truth‘. Medewerker Jim Lecinsky mocht er een uitgebreide paper (PDF) over schrijven: ZMOT: Winning the Zero Moment of Truth.

Ik heb de paper niet goed gelezen, maar na het vluchtig scannen van de inhoud concludeer ik dat het wel aardig is om dat later alsnog te doen. De paper is meer dan een pleidooi voor zoekmachineoptimalisatie (en alles wat daarbij hoort) van de hand van een Googlemedewerker. Door het ‘boekje’ ga je ook nadenken over de algemene indruk die je achterlaat bij je (potentiële) klanten. Projecteer dit eens op de digitale diensten van jouw organisatie. Hoe komt een bezoeker nu eigenlijk terecht op je website of in die databank? Wat ziet die bezoeker dan, en wat ervaart hij vervolgens? Druipen mensen vaak af of blijven ze lang hangen? Wat mij betreft zijn dat toch vragen die niet vaak genoeg gesteld kunnen worden.

@

2 Reacties

  1. Danielle Jansen schreef:

    opgeslagen op het 'to read' lijstje op mijn iPad, lijkt me inderdaad interessant

  2. @google-98d8fa2f66ab953c3057d67165c07aaf:disqus Altijd fijn om te lezen dat een tip wat waard was. Dank je!

Reageer