Verblijfstijd apps binnen een jaar verdubbeld
22 juni 2011Als ik de cijfers uit het onderzoek van Flurry mag geloven is de tijd die consumenten doorbrengen binnen apps voor mobiele apparatuur in een jaar tijd bijna verdubbeld. Hoewel deze verdubbeling blijkbaar niet ten koste ging van de tijd die werd doorgebracht op websites (integendeel: die verblijftijd nam ook met tien procent toe) vind ik het toch een ontwikkeling om in de gaten te houden: mensen vermaken zich blijkbaar uitstekend op hun mobieltjes en tablets en dat moet ten koste gaan van iets anders.
Er wordt ook gesteld dat mensen infotainment meer en meer consumeren als tapas. Daar herken ik mezelf ook wel in; de meeste nieuwe apps gebruik ik vaak maar even, of alleen op die momenten dat ze van pas komen. Alleen apps als Feedly, Twitter en Instagram vormen daar uitzonderingen op. Voor die uitzonderingen geldt dan weer dat ik ze intensief gebruik. Dat doet me vermoeden dat ik die 81 procent met gemak haal.
Of technieken als OnSwipe dit tij kunnen keren moet ik nog zien. Zelfs als dat zo is, doet het niets af aan de snelle verschuiving richting mobiel. Wat dat betreft ben ik benieuwd of apps als The Civil War Today kans van slagen hebben. Met die app kun je voor een euro of vijf de geschiedenis vier jaar lang herbeleven. Dit specifieke thema spreekt mij niet erg aan, maar het concept vind ik razend interessant. Oude verhalen opnieuw en verrijkt vertellen, game-elementen: voor wat betreft het benutten van alle mogelijkheden staan nog maar aan het begin. Zoals altijd eigenlijk.
@