clear

zoeken

search

De ROI van je moeder

14 juni 2011

Dit is heerlijk, beste mensen. We worden zo zachtjes aan geflipt van alle managers en marketeers die, zodra ze iemand horen beginnen over nieuwe of sociale media, direct reageren met vragen over de Return on Investment (ROI). “Wat leveren al die media ons nu precies op?”, willen ze weten. Gary Vaynerchuk kreeg daar vorig jaar een vraag over, tijdens het congres LeWeb. Zijn reactie is subliem. En woedend bovendien.

In vier minuten maakt hij korte metten met lieden die de waarde van relaties niet begrijpen, maar contacten alleen maar willen vertalen naar geld en alleen maar uit kunnen drukken in getallen. Wat is de ROI van je moeder?

Ik zou zeggen ‘Pardon his French’ en ga er even vier minuten voor zitten. Dit is ‘goeie poeier’. Het overzicht ‘What’s next in Social Media?’, waar ik de link naar de video in aantrof, ook trouwens.

@

7 Reacties

  1. Peter de Kock schreef:

    Wat ik er eigenlijk nog het meest confronterend aan vind, is dat mensen met zo'n 'ROI mindset' wel de mensen zijn die dit land besturen. Hoe anders zou het zijn met zo'n Gary als minister van economische zaken đŸ™‚Â 

  2. Dat lijkt me nu ook wel eens heerlijk, dat mensen als hem of Doctorow, van die mensen met een mooie webmind, eens aan de touwtjes mochten trekken. Misschien krijgen ze ooit nog een keer een kans, maar ik denk dat ze zich toch liever buiten dat kronkelwereldje houden…

  3. Feest der herkenning. Hooray, kende dit fragment nog niet, maar het zal ongetwijfeld een keer opgenomen worden in Ă©Ă©n van mijn presentaties.

  4. Top CornĂ©. Ik kende de naam Vaynerchuk ook wel, maar herinnerde me hem alleen van zijn videoaanwezigheid op bibliotheekcongres. Ik houd wel van zijn toon en benadering. Leuk dat dat voor jou ook geldt đŸ™‚

  5. Ja, ik houd er wel van. Niet per sé omdat iemand op een grappig agressieve creatieve manier 'de community' van repliek dient, maar meer omdat er in deze wereld (lees ook mijn vak) meer is dan slechts de cijfers. Cijfers helpen ons op een snelle manier dingen te kwalificeren en te evalueren, maar cijfers zijn vaak ook 'arm' omdat ze slechts in staat zijn om vanuit enkele perspectieven zaken weer te geven en daardoor niet altijd in staat zijn om complexe materie te kwantificeren. Kortom, met cijfers sluit je je ook af voor bepaalde inzichten. Dat legt Vaynerchuk mijns inziens bijzonder goed uit.

    Op 20 jun 2011, om 12:49 heeft Disqus het volgende geschreven:

  6. Luud De Brouwer schreef:

    Heel mooi verhaal en vooral voor non-profit organisaties een shut-upper aan elke bestuur dat met deze heel domme vraag over tafel komt.

Reageer