clear

zoeken

search

Twitter als wapen tegen informatieovervloed

13 mei 2011

In Twitter effectiever gebruiken en information overload voorkomen neemt Wilfred Rubens de moeite om de nuttige bijdrage een nuttige blogpost over de meerwaarde van Twitter t.a.v. de informatieovervloed samen te vatten en te vertalen. Ik ben zo vrij om zijn goede werk hier over te nemen:

“Veel mensen, die ik ontmoet, zijn wel bang om via Twitter overspoeld te worden met massa’s informatie. Zij moeten maar eens te rade gaan bij 5 Reasons Why Activity Streams Will Save You From Information Overload van Luis Suarez:

  • Door Twitter te gebruiken leer je naar verloop van tijd veel beter signalen te herkennen van wat belangrijk en niet belangrijk is. Je weet veel beter, dan bijvoorbeeld met email, wat gaande is. Nota bene: dit hangt m.i. wel samen met wie je volgt, en hoe je jouw volgers hebt geordend (via lijsten).
  • Dankzij Twitter leer je volgens Suarez juist af dat je alles moet lezen, en overal op moet reageren. Email voelt vaak als een verplichting, terwijl het dat niet altijd zou moeten zijn (tijdens mijn week vakantie heb ik twee reminders ontvangen met de vraag of ik een twee dagen eerder verstuurde mail wel ontvangen had). Suarez schrijft: Thank you, Twitter, for showing us all how we need to start learning to disembarrass ourselves from that obsession of wanting to read everything and act on everything that comes across our way, when we all know we shouldn’t! We have got better things to do.
  • Dankzij microbloggen vindt ook toevallig, informeel, serendipity leren plaats, en kan innovatie worden versneld. Welk ander medium is geschikter voor serendipity learning, vraagt Suarez? (een RSS-feedreader denk ik nog steeds)
  • Deze media helpen organisaties platter maken, en traditionele hierarchieën doorbreken. Organisaties worden toegankelijker voor klanten, leidinggevenden en politici toegankelijker voor ‘gewone’ medewerkers en burgers (hoewel leidinggevenden en politici lang niet altijd -kunnen- reageren). Transparantie en authenticiteit leiden tot meer betrokkenheid. Suarez hierover “So you will probably be much better off reducing all of that noise coming through your Inbox by starting to rely on those open, transparent Activity Streams where being honest, authentic and trustworthy pays off more than those treacherous behaviours that seem to permeate, every so often, through our hidden, secretive email exchanges.”
  • Deze sociale media stimuleren een open cultuur van kennisdelen. Van need to know naar need to share(een gesloten, competitieve, organisatiecultuur kan volgens mij het gebruik van sociale netwerkapplicaties overigens ook belemmeren, al kan technologie gedrag ook beïnvloeden). Daarbij gaat het volgens Suarez vooral om impliciete kennis. Dat deze kennis stroomt (en niet wordt opgeslagen) is volgens de auteur niet erg. Via de stroom is deze kennis snel weer te ontsluiten. Daarbij is het wel van belang dat jouw netwerk weet wat jouw interesses en passies zijn, zodat zij weten waarmee zij jou ‘blij’ kunnen maken. Anderzijds moet jij ook jouw netwerk kennen, zodat jij weet waar zij in geïnteresseerd zijn (een van de tools, beschreven in 11 must-know tips and tricks for Twitter, kan daarbij dus helpen).”

-Dank Wilfred-

@

Reageer