clear

zoeken

search

Wat nu weer? Gepersonaliseerde serendipiteit?

04 maart 2011

In het interessante artikel The Age of Relevance lees ik over vier fases in de evolutie van het online ontdekken van informatie. Ik stok bij fase 4. Werk aan mijn winkel.

Fase 1: Zoeken Centraal
Relevantie wordt bepaald door de algoritmen van zoekmachines. Pagina’s waar veel naar verwezen wordt krijgen een hogere positie in de zoekresultaten.

Fase 2: Web 2.0 met sociale favorieten
De opkomst van websites als Reddit en StumbleUpon. Wat een ander interessant vindt, vind jij mogelijk ook interessant.

Fase 3: gepersonaliseerde aanbevelingen
‘Smaakmachines’ als GetGlue.

Fase 4: gepersonaliseerde serendipiteit
Vinden wat je niet zocht, maar dan wel gepersonaliseerd? Ik begin maar eens met een verkenning van My6Sense, want ik vind het nog een beetje confuus allemaal. Ik kom er nog op terug, zodra ik die app heb uitgewoond.

@

Reageer