clear

zoeken

search

Je netwerken als digitale krant

30 januari 2011

Over aantallen durf ik niets te zeggen maar ik wéét gewoon dat er best veel mensen zijn wiens internetenthousiasme zich vooral beperkt tot mail, een paar zoekacties in Google of binnen Wikipedia en tot het rondklikken binnen Facebook of Hyves. Daar is helemaal niks mis mee. Mensen moeten nu eenmaal prioriteiten stellen in het leven.

Wat ik me nu afvraag is of deze -waarschijnlijk vrij grote- doelgroep ontvankelijk zal zijn voor de trend van de gepersonaliseerde digitale krant. Vorig jaar maakte ik kennis met Paper.liThe Twitter Times en Flipboard voor de iPad, vandaag lees ik over PostPost, een persoonlijke krant die de bijdragen van je contacten op Facebook fraai weergeeft.

De waarheid is dat ik zelf bijna niets doe met deze hulpmiddelen. Ik ben wel gecharmeerd van de vormgeving en het gebruiksgemak, maar omdat ik ook zoveel content (her-) produceer beschouw ik deze krantenomgevingen als te gesloten. Ik werk op dit moment liever met Google Reader en Chromedeck. Maar zou dat niet voor veel meer mensen gelden? En als dat zo is: zal dan de groep van de gemaksgebruikers wel de moeite nemen om de Facebookomgeving te verlaten voor een hulpmiddel dat de inhoud feitelijk alleen maar mooier maakt?

Ik ben benieuwd. Het gekke is in ieder geval dat ik aan de ene kant het gevoel heb dat deze manier van persoonlijke content weergeven een belofte voor de toekomst is maar aan de andere kant steeds denk dat ze net voorbij gaan aan de wensen van verschillende doelgroepen en het daarom niet zullen redden.

@

2 Reacties

  1. Mieneke schreef:

    Het lijkt mij dat juist dit soort persoonlijke kranten voor mensen die het liefst binnen hun mail programma blijven een mooie toevoeging kunnen zijn. Wat nou je begeven binnen Facebook of Twitter? Je kunt je abonneren op bijv. een Paperli van iemand die dezelfde interesses deelt of van een "instantie" (zoals Bibliotheek2.0) en dan krijg je alles in je inbox. Dat houdt wel in dat je a) erachter moet zien te komen wie/wat dat soort papers genereren en b) dat er voor jou interessante papers zijn.
    Of dat jezelf eerst een Facebook en/of Twitter account moet aanmaken en zelf allerlei interessante mensen volgen om vervolgens een persoonlijke krant te kiezen. Maar ik denk dat vooral de variant van het abonneren op de krant van een "instantie" interesant zou kunnen zijn voor mensen die het liefst zo min mogelijk te maken hebben met social media.

    Ikzelf houdt me lekker bij TweetDeck, Google Reader en Read It Later (ook zo'n handige dienst), daar kan ik net als jij goed mee uit de voeten.

  2. @Mieneke: mmm, daar had ik nog niet eens aan gedacht. Het is eigenlijk wel een goed idee om nieuwsbrieven in te richten op basis van content van gebruikers: die kranten werken inderdaad toch op basis van RSS, van al die netwerken.

    Zou mooi zijn als Ning daar in zou duiken. Nu moet je het toch allemaal handmatig doen…

Reageer