clear

zoeken

search

Gaat Google ooit geld vragen voor diensten?

29 januari 2011

Op de vraag of Google ooit geld zal gaan vragen voor de vele diensten die het bedrijf biedt heb ik, voor zover ik het me kan herinneren, nog nooit een bevredigend antwoord gekregen. Toen ik vanochtend klikte op het overzicht bij een van mijn vier accounts zag ik dat ik me in de loop van de tijd heb aangemeld bij 46 verschillende diensten. In de praktijk maak ik slechts van een klein deel daarvan intensief gebruik (Gmail, Blogger, Analytics, Feedburner, Reader, Books, Maps en Docs) maar dan wel op zo’n manier dat ik er moeite mee zou hebben als ik op zoek zou moeten gaan naar alternatieven. Misschien zou ik dan nog liever een kleine vergoeding betalen.

Als je kijkt naar de inkomsten van Google over 2010 kun je constateren dat het bedrijf nog niet bepaald om geld verlegen zit. Maar dat biedt geen enkele garantie voor de toekomst. Met z’n gratis en open diensten (denk ook aan het succes van Android) in combinatie met slimme advertenties heeft Google bewezen dat je veel geld kunt verdienen aan ‘gratis’, maar dat heeft ook alles te maken met de schaalgrootte. Aan dat verdienmodel zijn ook duizenden beginnende bedrijfjes kapot gegaan. En ooit zal ook Google wel eens een inschattingsfout maken en worden afgetroefd door andere spelers op de markt, hoe onwaarschijnlijk dat op dit moment ook nog lijkt.

Maar met die constatering heb ik nog steeds geen antwoord op mijn vraag of Google ooit geld zal gaan vragen voor de diensten, zoals Ning dat vorig jaar opeens ook deed. Misschien moet ik me er maar gewoon bij neerleggen en gewoon genieten van het aanbod. Want dat aanbod is gewoon goed. Heel goed.

Gerelateerd:
Features, not products: Alle diensten van Google in kaart gebracht
Gelezen: Wat Zou Google Doen?
Google, de gesloten mossel
Google als Darth Vader in the Cloud
Features, not products

@

4 Reacties

  1. JoG schreef:

    Het beleid rondom de Android Market maakt duidelijk dat Google diensten controleert en afschermt. Ik las gisteren in PC-Active een artikel over een goedkope tablet die, zoals vele, geen toegang heeft en krijgt tot de Android Market.

    Ik kan me ook herinneren dat ik een tweet heb gelezen dat iemand het eng vindt hoe gericht / 'op maat' de advertenties zijn…

    Verder denk ik aan verschillende ingrepen in de zoekresultaten zoals recentelijk rondom bittorrents, lees bijvoorbeeld 'Google censureert piraterij: wat volgt?'.

    Google heeft soms nare trekjes. Ik ben benieuwd wat het vertrek van Eric Schmidt (*) gaat betekenen, wordt Google meer of minder 'evil'…?

    In vergelijking met bijvoorbeeld Facebook is Google (nog?) een net bedrijf vind ik.

    In algemene zin vind ik het verstandig om, zoals je doet, na te denken over afhankelijkheden en of je die wel of niet wilt. Veel kun je ook in eigen beheer doen. Dat kost echter meer tijd en geld… Als er makkelijke backup en export mogelijkheden zijn bij de verschillende Google diensten van jouw data / gegevens op basis van open standaarden dan kun je je, voor zo lang het duurt…, qua beschikbaarheid van een dienst 'veilig' voelen. Over privacy heb ik het dan niet. Dat is een apart vraagstuk.

    Behalve aan de 'move' van Ning kun je bijvoorbeeld ook aan de recentelijke berichtgeving over Delicious denken (1, 2).

  2. @Joost: als een bedrijf een miljardenbedrijf is kan het bijna niet anders dan dat er ook veel nare trekjes en trucjes zijn te bespeuren. Ze komen natuurlijk wel van ver en moeten ook zorgen dat ze over 20 jaar ook nog steeds relevant zijn. Dan kan je alleen maar zeggen dat het knap is hoe goed ze hun bestaande geld weer weten te investeren in nieuwe gebieden, zoals telefonie. Las gisteren een artikel over de neergang van Nokia. Onbegrijpelijk…maar nieuw beleid maakt dat mensen alleen nog maar aan onderdelen werken van toestellen…en niet meer aan toestellen als geheel…niemand geeft dus meer om het eindproduct en er is veel middenmanagement bij gekomen. Die managere beconcurreren elkaar heftig. Funest.
    Met het vertrek van Schmidt hoopt Page de 'verlammende bureaucratie' binnen Google aan te pakken. Ook daar dus onvermijdelijk. Maar tegelijkertijd willen ze veel nieuwe mensen aannemen, alleen al in Europa 1000 mensen meen ik.

    Het is toch fascinerend om te zien dat bedrijven die allemaal uit een zelfde soort principe zijn ontstaan (hacken en knutselen in een garage) en zijn uitgegroeid tot vette multinationals, omgaan met de gevaren die daar uit voortvloeien.

    We zullen zien!

  3. De hele strategie rond het blijvend gebruik van de zoekmachines van Google is gekoppeld aan het aanbieden van neven diensten die daarnaar terugkoppelen. En voor sommige van die onderdelen zijn ondertussen al betalend als je ze als bedrijf en niet als privé persoon wenst gebruiken, denk maar aan Google Apps.

    Een bijkomend voordeel van zo'n aanpak is dat de diensten beter ge(stres)test en verbeterd worden. Als die strategie ooit zou veranderen zal er wel wat negatieve feedback aan vast hangen. De vraag is dan wel of het dat wel waard is. Met de nodige impact op andere gratis diensten, die dan hun hele visie mogen herdenken.

    In zo'n geval zou ik mij zelf ook eerder op de vlakte houden over het al dan niet ooit betalend maken. Want indien het ooit nodig geacht zou gaan worden, is het natuurlijk niet leuk als je gezegd had dat je het niet zou doen. En misschien antwoorden als je het eigenlijk zelf nog niet weet is al niet veel beter.

  4. @benoit: daar zit zeker wat in. Men heeft er in ieder geval goed over nagedacht en heeft nog steeds alle speelruimte om koerswijzigingen door te voeren. Het zijn slimme miljarden 🙂

Reageer