clear

zoeken

search

De nieuwe website van Breda: 424.000 euro

16 januari 2011

In de periode 2011-2012 zullen er veel nieuwe bibliotheeksites worden gelanceerd, opdat al die sites straks uiteindelijk kunnen aansluiten op de landelijke infrastructuur die nu wordt ontwikkeld. Ook in Zeeland gaan de vier basisbibliotheken gezamenlijk aan de slag.

Het interessante is dat bibliotheken aan de slag gaan met open source systemen. In 2007 riep ik al eens hoe mooi ik dat zou vinden, al was het maar omdat je door die keuze veel geld kunt besparen. Ik maak dat woordje niet voor niets cursief. Het kan namelijk ook anders lopen.

Zojuist las ik het horrorverhaal van de nieuwe website van de gemeente Breda. Die website is deze week opgeleverd, werd gebouwd in Drupal en kostte maar liefst 424.000 euro! Verbijsterd las ik het verhaal van SP’er Michel Spekkers, verbouwereerd staarde ik naar de bizarre hoeveelheid documenten die een WOB-verzoek in deze kwestie opleverde.

Toegegeven, het is geen eenvoudige klus om een goede website te bouwen voor een grote en complexe organisatie. Over alles moet nagedacht en overlegd worden. Er zijn koppelingen nodig. Veiligheid en performance moeten goed zijn. Noem het allemaal maar op. Maar dit is te gek voor woorden. Het is de bevestiging van de constatering dat de overheid onnodig veel geld verkwist op ICT-gebied. Voer voor GeenStijl.

6 Reacties

  1. JoG schreef:

    Ik heb naar enkele documenten gekeken op Bigwobber, de voorlopige gunning aan DOP is gebaseerd op hun “economische meest voordeligste inschrijving”. De andere aanbieders, Capgemini, Green Valley Solutions, Hinttech Beheer en Sogeti waren dus allemaal duurder als ik het goed begrijp !

    Aan DOP: "… Na zorgvuldige beoordeling van de offerte en uw presentatie delen wij u mede dat uw offerte als
    “economische meest voordeligste inschrijving” is gekwalificeerd….".

    Toch goed om te weten. Als je schrijft 'te gek voor woorden' dan begrijp ik dat sentiment. Of dat terecht is kan ik niet beoordelen. Daarvoor zou DOP inzage in de urenadministratie moeten bieden.

  2. Daar zeg je ware dingen Joost. Maar als ik dan denk aan de echt dure bureau's schrik ik nog meer. Ik heb me er onvoldoende in verdiept om te kunnen zeggen waar de grote fouten nu precies zitten, maar dat het bizar veel geld is voor wat de burger nu aantreft, dat ben je toch wel met me eens?

  3. JoG schreef:

    Ik vind het ook heel veel geld. Tenzij er veel geprogrammeerd moet / moest worden…

    En als dat het geval is mag ik hopen dat als resultaat van deze investering alle gemeenten in de toekomst die voor Drupal kiezen veel goedkoper uit zijn. Dan is het weer heel mooi. Het is wenselijk dat DOP inzage biedt in welke code / modules ze beschikbaar hebben gesteld of gaan stellen aan 'iedereen', cq. gemeenten in het bijzonder. En ook Breda kan verantwoordelijkheid nemen voor een dergelijke bijdrage aan de community door DOP daartoe te verplichten / om te vragen.

    Ik ben benieuwd of daarover gecommuniceerd gaat worden. Of al ergens is…?

  4. Ben ik ook wel benieuwd naar. Deze openheid kwam pas door na een speciale aanvraag. Weet ook niet zo goed hoe ver dat allemaal gaat dan.

    Extra interessant…

  5. JoG schreef:

    Ik zie net enige uitleg online staan: 'De Breda-saga'. Een hele reeks tweets van Bert Boerland van DOP. Jammer dat hij geen artikel heeft geschreven. Desalniettemin is het zo ook heel verhelderend !

    O.a. "… bouw, 15 sites, 5 jaar beheer en onderhoud…", "… module bouwen waardoor gemeente zelf met veel flexibiliteit subsites kan maken…"

  6. Ga ik later vandaag lezen, Joost. Thanks. Moet nu op pad.

    Edwin

Reageer