clear

zoeken

search

Apple maakt lui. Nou en?

17 januari 2011

Volgende week zal Apple de verkoopcijfers over 2010 bekend maken. Analisten verwachten dat het bedrijf sinds de lancering in 2007 zo’n 90 miljoen iPhones heeft verkocht. Het aantal downloads uit de App Store nadert ondertussen de 10 miljard. Het zijn bizarre cijfers, die me nog het meest doen denken aan de indrukwekkende statistieken van de gameindustrie.

Het einde is nog lang niet in zicht bovendien. In de VS verliest de monopolist het alleenrecht op de verkoop van het toestel nu ook (net als T-Mobile in Nederland) en de huidige bezitters van iPhones en iPads worden al weer gek gemaakt met opzwepende aankondigingen over de iPhone 5 en iPad 2. Een bedreiging voor het open internet? Jazeker, maar het zal de wereld een worst zijn.

Wat dat betreft zou ik mijn hoofd ook in schaamte moeten buigen, maar gemakzucht wint het vooralsnog, zoals zo vaak. Mea maxima culpa.

@

13 Reacties

  1. Robert de Jong schreef:

    ach, de man ligt in het ziekenhuis en gelijk dalen de koersen.

    zal apple steve straks overleven? is de volgende vraag.

  2. Niesje schreef:

    Ik begin meer en meer te vrezen dat je een deal met de vleeslobby hebt…

  3. Grappig Robert: gisteren voerde ik juist een gesprekje hier, over de afhankelijkheid van zulke bedrijven van een paar creatieve geesten. Nintendo heeft zoveel te danken aan Miyamoto, Apple zoveel aan Jobs, enz. Interessante vraag inderdaad!

    @Niesje Tis vreselijk vleselijk 🙂

  4. Niesje schreef:

    Da's waar! Maar een excuus is het niet 😉

  5. Ook in dat geval dan een mea culpaatje 🙂

  6. Niesje schreef:

    Maximaatje? Als je nou 's een weekje geen vlees eet vergeef ik je alles 😉

  7. Die kans is echt vrij klein Niesje. Ik kan er prima zonder maar vind het ook lekker. Heb het boek van Schlosser al twee keer gelezen. Zelfs dat hielp niet.

  8. Niesje schreef:

    Ik weet nog wel een paar titels… Maar ik wil niemand bekeren hoor 😉

  9. Hi Ed,

    De strijd van de één is de strijd van de ander niet. En je kunt ook niet alle strijden strijden, zeg maar. De meeste mensen veranderen pas als daar echt noodzaak toe is (of als er belangijke “anderen” veranderen). En de worst die het mensen is, is naast een "niet willen" vaak ook vaak gewoon een “niet weten” HOE je dan iets zou kunnen veranderen. Om dat ongemakkelijke (schuld)gevoel dan weg te poetsen wijzen we naar de massa. Die trekt zich er ook niks van aan, dus waarom zou ik … Padstelling.

    Daarnaast zie ik wel degelijk parallelen tussen wat ik als jouw strijd zie en die van de strijders voor een open internet (of van strijders tegen vleesloos eten om maar iets te noemen :-)). Mensen vinden dat ze gelijk hebben en hebben dat waarschijnlijk ook, maar de wereld wordt blijkbaar niet gebouwd op argumenten alleen.

    En ja, gemak dient de mens. Maar het is wel frappant hoe makkelijk we de alomprezen one size fits me in aan het ruilen zijn voor de one size fits all. Want was de grote kracht van sociale media niet dat je content kon produceren zonder tussenkomst van een dure, almachtige organisatie? Iedereen journalist: We hebben geen uitgevers meer nodig. Iedereen kan muziek maken: We hebben geen platenmaatschappijen meer nodig. Begint de rol van Apple niet vergelijkbare proporties aan te nemen als die van de “oude” gevestigde partijen? Apple wil gaan rekenen voor toegang tot online kranten om maar iets te noemen. Daar doemen bij mij toch beelden op uit het verleden van grote uitgevers (met monopolie) die de abonnementen op wetenschappelijke tijdschriften steeds duurder maken. Was "Do no evil" nou maar het motto van Apple …

    Vorm maakt inhoud dwingend after all. En informatie … die wil vrij zijn 🙂

  10. Ha Marien,

    Je hebt helemaal gelijk. Het IS een bedreiging voor vrije toegang tot informatie en al die andere vrijheden. Wat dat betreft zijn bijna alle bedrijven, dus ook Apple, Google en Microsoft, bezig met hetzelfde. Dat Google wel met een open systeem werkt heeft volgens mij inmiddels meer te maken met een tactiek om meer bedrijven en klanten aan zich te binden..maar uiteindelijk gaan zij natuurlijk ook voor de extra kluitjes.

    Toch is het ook juist de gebruiksvriendelijkheid van Google en Apple die er aan bijdraagt dat veel mensen genoegen nemen met de eenheidsworst. Kreeg ook een reactie op Hyves, op dit bericht en die man zei slechts 'hiervoor wilde ik niets met computers' maar Apple is zo fijn om mee te werken.
    Hij verwoordt het gevoel van velen denk ik. Er zijn ook weer 7 miljoen iPads verkocht in het vierde kwartaal. Mijn moeder hoeft geen gadgets, maar snapte de iphone wel meteen. Dat had ik nog niet eerder meegemaakt.

    Dat dan veel mensen het mogelijk niet weten, hoe het anders zou kunnen, geloof ik ook, maar ik denk ook dat mensen de beperkingen graag voor lief nemen. Geen virii en andere ellende, geen porno-apps waar kinderen last van hebben. Slechts 1 knopje op het apparaat: daar betalen we graag voor. Gewone computers zijn nooit zo eenvoudig geworden als televisies. Dat wreekt zich nu.

    Maar goed, de strijd van de één is de strijd van de ander niet per se, inderdaad 🙂

    Dank voor je reactie!

  11. Hi Ed, ik snap je gezichtspunt. In de strijd om gebruikersvriendelijkheid is er zeker een winnaar te benoemen. Het is alleen zo "mooi" om te zien dat een strijd zich vaak richt op één aspect en dat daarmee het geheel uit het oog wordt verloren. Hoe begrijpelijk en logisch ook. Jij ook bedankt voor je reactie!

  12. Dat is waar, inderdaad. Maar moeilijk te doorbreken hoor…

Reageer