clear

zoeken

search

Twitteren met ChromeDeck

26 december 2010

Over Twitter heb ik al veel geschreven, maar over het feit dat ik vijf verschillende accounts beheer doe ik meestal een beetje besmuikt, misschien wel omdat ik -ook al zonder dat feit mee te delen- vaak te horen krijg dat ik wel erg actief ben, met mijn persoonlijke account. Ik heb dat zelf eigenlijk niet eens zo in de smiezen. Er zijn genoeg dagdelen, soms zelfs dagen, dat Twitter langs me heen gaat. Ik bekijk de tijdlijn alleen als daar tijd voor is of ik volg ‘m juist heel selectief, door in te zoomen op bepaalde personen of organisaties. Toch denk ik dat een belangrijk deel van de informatie die Twitter te bieden heeft mij uiteindelijk wel bereikt:

  • Groot nieuws kan rekenen op veel retweets. Zelfs als je maar een paar keer per dag een kijkje neemt zie je het nieuws dan nog wel voorbij komen, als je voldoende mensen volgt.
  • Als het gaat om ‘klein nieuws’, waarvan mensen vinden dat je het moet weten, nemen ze je gebruikersnaam meestal wel op in het bericht. Daar kun je je op laten attenderen.
  • Met clients (software gemaakt om Twitter elders dan op twitter.com te beheren) behoud je het overzicht.
  • Je kunt je via feeds abonneren op trefwoorden die voor jou interessant zijn. Dat maakt een focus een stuk eenvoudiger.
De clients beschouw ik als belangrijkste hulpmiddel, omdat je daarmee in een oogopslag kunt zien of er nieuwe berichten zijn, voor al je accounts. Op de telefoon gebruik ik nog steeds de app Twitter for Iphone, op de laptop gebruik ik Tweetdeck.
Over Twitter for iPhone ben ik niet eens zo heel tevreden. De app is behoorlijk instabiel ( loopt regelmatig vast) maar ervaar ik wel als een van de meest overzichtelijke als het gaat om het beheer van meerdere accounts. Daar laat ik een veelbelovend alternatief als Twittelator nog even voor schieten.
Over Tweetdeck heb ik sinds mijn kennismaking afgelopen zomer eigenlijk nooit veel te mopperen gehad, of het moet de constatering zijn dat het programma vaak moeite heeft met opstarten. Dat aanzwengelen gaat niet snel. Soms lukt het zelfs helemaal niet.
Daarom ben ik blij dat er sinds drie weken een  ‘Tweetdeck voor Google Chrome‘ beschikbaar is. Die toepassing is veel sneller dan zijn oudere broer. Even installeren in de browser van Google, en voortaan hoef je alleen nog maar een nieuw tabblad te openen, om het gehele overzicht te verkrijgen. Als je browser het doet, doet ChromeDeck het ook. Ideaal, de kracht van Twitter (een tip van Wilfred) krijgt een nieuwe impuls.
@

11 Reacties

  1. Jan Klerk schreef:

    @Edwin: Dank je voor de tip! Is inderdaad beter en het belast je pc een stuk minder. Ik kan één feature niet terugvinden in deze versie: het uitgesteld tweeten.

  2. Mieneke schreef:

    Het is inderdaad veel minder een resource hog, maar ik mis de reply all functie die je in Tweetdeck zelf wel hebt. Sinds die in #newtwitter superhandig automatisch wordt gedaan zit ik eigenlijk te hopen dat ze dat voor Tweetdeck ook automatiseren, maar tot die tijd kan ik niet zonder die reply all-knop. Dus voorlopig nog maar even door met het oude Tweetdeck!

  3. Christian schreef:

    Ik ben er ook mee aan het experimenteren gegaan gisteren, eigenlijk vooral omdat mijn vorige webbased favoriet (HootSuite) het beheer van meerdere accounts kortgeleden tot betaaloptie heeft verheven. Dikke #fail dus. De Tweetdeck app voor Chrome geeft me dat handigheidje weer terug – als tussenoplossing werkte ik even via Netvibes-widgets, maar da's niet ideaal.

  4. Astrid schreef:

    Vijf accounts? Maar dan kun jij me vast wel vertellen of je daarvoor ook echt 5 verschillende inlogpersonen moet aanmaken of kun je dat vanuit één inlog beheren? Ik wil er nog wel een zakelijke bijmaken, maar zou dat het liefst binnen m'n bestaande account doen. Ik kan dat nergens vinden helaas.

  5. @Allen: er zijn altijd dingen die ontbreken, wat dat betreft was ik dan weer aangenaam verrast door de lightversie van Twittelator. Maar als er net een feature is die voor jou ontbreekt… Persoonlijk heb ik nog nooit uitgesteld getweet volgens mij…maar als je het nodig hebt is het wel balen uiteraard. Reply all is dan wel weer handig ja…dat is in Tweetdeck weer minder.

    @Astrid: je moet wel eenmalig inloggen met de verschillende accounts maar vervolgens heb je ze wel allemaal in een scherm tot je beschikking. Als je een tweet opstelt kun je via een icoon aanklikken vanaf welkje je wilt versturen, of antwoorden, of retweeten. Ik weet niet of dat is wat je bedoelt?

  6. @Mieneke: ik kreeg net een bericht binnen dat gericht was aan meerdere personen en toen ik op reply klikte stonden daar wel degelijk alle namen meteen. Of bedoel je dan toch iets anders?

  7. @Astrid: ik zie nu net dat het nog makkelijker is eigenlijk. Had al een hele reeks kolommen aangemaakt, maar zie nu dat er ook een gecombineerde is. Dan komen alle mentions in een blok binnen, als je dan reageert gebeurt dat direct vanaf de account waar men zich tot richtte. Appeltje, eitje!

  8. Mieneke schreef:

    Nee dat is precies wat ik bedoelde! Hmmm, wellicht hebben ze dat dan sindskort toegevoegd, want een paar weken terug hadden ze dat nog niet. Misschien toch nog maar eens een kijkje nemen!

  9. Astrid schreef:

    Ja, dat is wat ik bedoelde. Ik moet dus toch verschillende accounts aanmaken. Dat het daarna appeltje-eitje is geloof ik direct (maar niet vanaf de mobiel, schat ik zo in). Ik heb gewoon niet zo'n zin in al die accounts en al die kolommen en keuzes. Ik wacht nog even, maar bedankt voor de tips alvast!

  10. Tsja, vanuit 1 account naar verschillende namen twitteren kan niet, terwijl het verschil eigenlijk niet zo groot is. Aan de accounts ontkom je dan niet, maar aan de kolommen en verdere keuzes dan misschien weer wel. Maar je moet doet wat voor jou werkt he. Misschien zijn er ook wel collega's die iets willen doen? Ik stoot er uiteindelijk ook weer een paar af hoor.

  11. Astrid schreef:

    Dat is ook nog een goeie optie, gewoon iemand aan het werk zetten! Die komt op de actielijst van 2011 😉 Dank.

Reageer