clear

zoeken

search

Zoekmachine Ask.com houdt het voor gezien

10 november 2010

Zoekmachine Ask.com geeft zich gewonnen. De strijd met Google wordt gestaakt. Dat is -inderdaad- het einde van een tijdperk. De beslissing is begrijpelijk (Google laat alle concurrenten al jaren ver achter zich) maar stemt me wel droef. De markt voor zoekmachines wordt hierdoor weer een beetje kleiner en eenzijdiger. Zo nu en dan duiken er weliswaar nieuwe spelers op, zoals Blekko of Wolfram|Alpha, maar we weten allemaal dat de kans vrij klein is dat we daar massaal gebruik van zullen maken. Dat doen we hooguit incidenteel.

Je zou kunnen stellen dat het onze eigen schuld is. Zoekmachines verdwijnen tenslotte pas als ze te weinig gebruikt worden. Je kunt ook constateren dat Google gewoon erg goed is. Als er iets beters komt stappen mensen immers wel over. Zo ging het tot een jaar of vijf geleden inderdaad maar eerlijk gezegd kan ik me bijna niet voorstellen dat Google op korte termijn, veel terrein zal verliezen. Daar is het bedrijf inmiddels te groot voor.

Je kunt daar tegenin brengen dat zoekmachines als Yahoo, Ilse en AltaVista ooit ook groot waren, dat niets of niemand ooit onaantastbaar zal zijn. Ik zal je dan gelijk geven maar niet zonder de toevoeging dat de omstandigheden nu anders zijn: de aandachtsspanne is korter, internet is veelomvattender en het nieuwe zoeken heet vragen. De werkelijke concurrenten van zoekmachines zijn anno 2010 de sociale platformen. De Facebooks en Twitters van deze wereld.

Ik zie dat goed terug in m’n blogarchief. Tot 2007 schreef ik met regelmaat van de klok over zoekmachines, zelfs op andere weblogs. Het voelt alsof het een eeuwigheid geleden is.

Gerelateerd:
Ask X: vernieuwde zoekmachine ask.com als serieuze concurrent van Google & Co.
Zoekmachinetest: welke zoekmachine is de beste?
Je favoriete databanken in je eigen zoekmenu met ask.com
Zoeken met het Morph algoritme: Ask lanceert Ask 3D
De relaties tussen zoekmachines
Werkwoorden: over ‘googlen’ en ‘asken’

@

3 Reacties

  1. Frank schreef:

    Ask.com was toch die zoekmachine die reclame maakte als je bij Google zocht?

    Beetje raar businessmodel, vraag me af hoe je op die manier ooit winst kunt maken, als je voor elke bezoeker die via google komt moet betalen.

  2. Wat vind je overigens van de gisteren geïntroduceerde feature in Google "Instant Preview"?

  3. @Frank: die machine is het inderdaad. Inderdaad beetje apart. Nu stappen ze gewoon over op de technologie van Google..zoals Yahoo dat ook een tijdje deed. Het is wonderlijk allemaal.

    @Dave: heb er gisteren heel even naar gekeken en vond het er best goed uitzien. Of ik dat nu ook vaak zal gebruiken is weer een tweede, maar als je tijd genoeg hebt is het best fijn om even te kunnen zien wat je te wachten staat, als je doorklikt…

Reageer