clear

zoeken

search

Unusually Smart, een onderzoek naar het gebruik van Smartphones

17 oktober 2010

Een paar weken geleden nam ik deel aan een onderzoekje van Winkwaves, naar het gebruik van Smartphones. Van de bevindingen vind ik het feit dat mensen nog zo vaak bellen met hun toestel het opvallendst. Dat is een hardnekkige hobby.

Herkenbaar is de tevredenheid van de meeste gebruikers, en het verlangen naar nog meer gemakstoepassingen:

Hoe denken de voorlopers, de zakelijke gebruikers met een smartphone op zak, over de toekomst van ‘hun’ smartphone? Er zijn volop wensen om bestaand ‘gedoe’eenvoudiger te maken met de telefoon. Uitpuilende portemonnees met pasjes kan je in een klap vervangen door apps op de telefoon. Je kunt een bestelling plaatsen in een restaurant zonder te wachten op de ober. Maar daar houdt het vertelefoniseren van bestaande praktijken niet op. Denk aan het openen van je voordeur met je telefoon op afstand. En eenmaal binnen kun je de verwarming, televisie of beveiliging bedienen.

Verrassend vaak duikt de smartphone ook op als zaklamp: in het donker even bijschijnen als je als laatste het kantoorpand verlaat. Een veelgenoemde mogelijkheid is vrienden op afroep. Handig als je kledingadvies van je vrienden wilt vragen tijdens een passessie in de kledingwinkel. Of voor social navigation: als je wilt weten wie van je vrienden in de buurt is of welke relaties ook onderweg zijn (“en dus bereikbaar”).
Of, “gewoon om te laten merken dat je aan elkaar denkt”, iemand op vrijdagmiddag een borrelvideo toesturen. Veelgenoemd worden de mogelijkheden van locatiegebonden informatie, waarbij bestaande informatie die al via internet beschikbaar is, als een laag over de werkelijkheid wordt gelegd. Zo zijn zowel beschikbare koophuizen als openingstijden van winkels in jouw omgeving direct in te zien. En als je de telefoon toch op je lichaam draagt, waarom hem niet gebruiken voor medische toepassingen, zoals iStethoscope of consultatie op afstand?

De smartphone past naadloos op moderne zakelijke trends als het nieuwe werken. De tools maken geen onderscheid tussen werk en privé, en in de file, achter het fornuis of aan een bureau, je hebt steeds alles bij de hand: de kennis, je collega’s en je familie. Want ja, de smartphone is vooral een persoonlijk ding: “Je krijgt er een goed humeur van.”

Het volledige rapport kan als PDF worden gedownload op de site van Winkwaves.

@

12 Reacties

  1. Wat nu toch meteen in me opkomt is: en als je hem dan verliest? Wat een ramp gaat dat worden. Je kunt niet eens je nummers meer blokkeren…

  2. @schrijver: daar stip je meteen het grootste gevaar aan. Ik heb mijn telefoon voorzien van een code. Irritant dat ik om de haverklap die pincode moet ingeven, maar ik ben behoorlijk paranoide. Leg de telefoon ook maar zelden neer. Ik vind het belangrijk dat ik 'm in de broekzak kan doen, zodat ik 'm altijd 'op de man' heb.

    Aan de andere kant: als ik mijn portemonnee verlies heb ik ook wel een probleem. Alles bij elkaar hebben is in dat geval inderdaad een nadeel.

    Overigens is het wel zo dat de privacykwesties ook een voordeel hebben. Apple is in staat om op afstand een telefoon te veranderen in 'een baksteen', dwz: een dode telefoon. Er zijn ook apps waarmee je je toestel in mum van tijd kunt traceren. Vanuit privacy niet zo wenselijk, maar andersom geredeneerd erg makkelijk…

  3. Sjoois schreef:

    Maar ehm, het was puur gebaseerd op zakelijk gebruik toch? Ik kan wel begrijpen dat men zakelijk eerder de telefoon gebruikt dan dat het voor privé doeleinden is. Volgens mij krijg je wel een andere uitslag als je het puur op privé gebruik gaat toetsen..Of denk je daar anders over?

  4. @Sjoois: daar heb je gelijk in. Dat zag ik even over het hoofd. Denk overigens wel dat het onderscheid prive/zakelijk voor steeds minder mensen relevant wordt. Ik maak dat onderscheid zelf in ieder geval nauwelijks nog.

  5. Dat van die baksteen wist ik (natuurlijk, want ik heb zelf een mobiele telefoon uit het jaar 0) niet en is wel een geruststelling!

  6. Het zal nog wel even duren voordat het ook echt wordt ingezet, maar technisch gezien kan het iig.

  7. O, ik dacht dat het er al was! Wacht ik gewoon nog even met de aanschaf van een iPhone 😉

  8. Anoniem schreef:

    @Edwin "Van de bevindingen vind ik het feit dat mensen nog zo vaak bellen met hun toestel het opvallendst."

    Je koopt toch een telefoon om te bellen, of die nou smart is of niet. Uiteraard verschillend de smartphones en de oude GSM enorm. De core functie ( bellen ) blijft altijd hoog. ( of video calling of VoIP maakt niet uit )

    Het zou raar zijn als je een smartphone kocht om niet voornamelijk te bellen en te sms'en. Zeker in een business setting.

    Mijn vraag aan jouw, wat is volgens jouw de essentie van dit onderzoek?

    Ben benieuwd

  9. @Ano:

    Dat zal voor veel mensen gelden, maar ik bedoelde het ook half als grapje. Half omdat voor mij persoonlijk wel degelijk geldt dat ik telefoneren een van de minst interessante functies vindt. Telefonische bereikbaarheid is voor mij zelfs reden geweest om de aanschaf van een mobieltje heel lang uit te stellen. Ik kreeg pas interesse toen internet op de telefoon volwassen begon te worden. Mijn eerste toestel kocht ik rond 2002 ofzo, de Nokia 6230. Maar het feit dat ik telefonie vaak ervaar als opdringerige communicatie wil uiteraard niet zeggen dat dat ook voor anderen geldt.

    Wat ik zelf vooral uit het onderzoek haalde is het feit dat gebruikers van Smartphones dol zijn op hun apparaatjes en toepassingen steeds meer gaan gebruiken. Daar komt bij dat ze zelf nog veel meer mogelijkheden en kansen zien.

    Niet gek als je ziet wat al die apps en locatietoepassingen nu al te bieden hebben. De smartphones zullen voorlopig nog flink doorontwikkeld worden.

    En met al die nieuwe communicatievormen denk ik overigens echt dat mensen minder vaak zullen bellen. Waarom zou je nog betalen voor belminuten als je razendsnel en op momenten naar keuze kunt communiceren via internettoepassingen?

  10. Anoniem schreef:

    @Edwin Leuke insteek,

    De smartphone is inderdaad de companion die je niet uit het oog wilt verliezen, mocht dat wel gebeuren gaat er meteen veel verloren.

  11. Anoniem schreef:

    @Edwin Leuke insteek,

    De smartphone is inderdaad de companion die je niet uit het oog wilt verliezen, mocht dat wel gebeuren gaat er meteen veel verloren.

Reageer