clear

zoeken

search

Twitter 2010: een onderzoek van Contentgirls.nl

08 oktober 2010

Mensen die moeite doen verdienen waardering. Xaviera Ringeling (van Contentgirls.nl) dééd moeite. Zij stak zo’n 100 uur in een onderzoek naar het twittergedrag. Zij verwerkte daarbij de 50 antwoorden van 467 verschillende respondenten tot een rapport dat je door de illustraties best kleurrijk mag noemen. Een samenvatting van de bevindingen:

Als we de resultaten samenpakken zien we een randstedeling van tussen 26 en 45 met een HBO of WO opleiding. Hij of zij is voor zichzelf werkzaam of werkt in communicatie of met het web.Twitter wordt dus met name gebruikt door de carrièregerichte hoger opgeleide beroepsbevolking in de dienstensector. Dit sluit aan bij de beleving van Twitter als netwerk medium en een manier om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws.

Dé manier om te tweeten bestaat niet. Tweeps maken hun eigen regels of helemaal geen regels en richten het medium precies zo in als zij willen. Op Twitter zijn de tweeps op zoek naar meerwaarde en mensen waar ze een  klik mee hebben. Die mensen willen ze in veel gevallen niet alleen online ontmoeten, maar ook in de echte wereld. Naast leuke mensen, zijn er ook ergernissen op Twitter. Spammers en mensen die alleen maar zenden worden als vervelend ervaren. Vooral spammers worden dan ook ontvolgd of zelf geblokkeerd. De balans vinden tussen het open karakter van Twitter en het behouden van enige privacy blijkt lastig. Enerzijds realiseren tweeps zich (zeker als zij ook zakelijk tweeten) dat de openheid hen kansen biedt, anderzijds is er een behoefte om op een verantwoorde manier om te gaan met privacyaspecten.

Het twittergeweld wordt met de dag groter. De hoeveelheid informatie die een gemiddelde tweep via tweets over zich heenkrijgt groeit gestaag. Orde scheppen in de chaos is lastig, maar wordt door middel van apps en programma’s wel geprobeerd. Tweeten kan overal: onderweg of thuis, alleen of met anderen erbij. Toch tweet nog niet iedereen het meest voor de hand  liggende apparaat: de mobiele telefoon.

Voordat mensen überhaupt aan de slag gaan met Twitter, twijfelen ze aan het nut van het netwerk. Maar eenmaal bezig, blijkt Twitter een verslavende werking te hebben.Ook zakelijk zijn heeft men hoge verwachtingen van Twitter. Ondanks dat deze verwachtingen in veel gevallen niet uitkomen, heeft men toch een goed gevoel over de effectiviteit van Twitter. Maar los van effectiviteit vinden de meeste mensen 2 hele simpele dingen van Twitter: het is handig en leuk!

@

4 Reacties

  1. BirdBlok schreef:

    Kreeg deze blogpost als tip binnen om te lezen. Twitter is handig en leuk!! Zo is dat, M

  2. Moet niet gekker worden, met die tips 🙂 Leuk dat je het nog steeds leuk vindt, Maring!

  3. BirdBlok schreef:

    leuk? leuk? ben verslaafd! :))) Maringe is verslaafd aan Twitter. Toch iets met die Ringen, die verslavingen :))Gekkigheid. Vind het erg leuk en ook handig.
    x

  4. Als het golft dan golft het goed!

Reageer