clear

zoeken

search

LexisNexis onderzoekt informatieovervloed bij kenniswerkers

31 oktober 2010

Als je aandacht besteedt aan informatieovervloed draag je bij aan het probleem dat je onder de aandacht wil brengen. Toch kan het geen kwaad om het van tijd tot tijd te doen, zeker niet nu er veel wordt gesproken over bezuinigen en efficiënter werken.

Want zeg eens eerlijk: hoeveel organisaties ken je, die hun eigen informatiehuishouding op orde hebben? Hoe aannemelijk is het dat Nederlandse kenniswerkers minder last hebben van de overvloed dan de 1700 kenniswerkers die recent door LexisNexis werden ondervraagd?
The Sydney Morning Herald schrijft daar onder meer over:

The survey of 1,700 people identified dejection and frustration as prominent emotions among 49 per cent of respondents, who admitted they’re unable to manage all the information coming their way. Of those, 51 per cent said they’re close to giving up.

Hoeveel tijd en geld zou er dagelijks verloren gaan door niet-relevante informatie?

@

Afbeelding: Selçuk Demirel

2 Reacties

  1. Bas schreef:

    Informatie verwerken kost tegenwoordig heel veel tijd, en dus geld. Binnen organisaties moeten eerst afspraken gemaakt over de wenselijke hoeveelheid en vormen van communicatie. Daarna komt het moeilijke deel, bij jezelf en anderen het gedrag aanleren wat daarbij past.
    Een groot gevaar van informatie-overvloed is dat de iets langere stukken helemaal niet meer worden gelezen. Ik merk dat in mijn eigen organisatie stukken die wat langer zijn dan enkele A4tjes door het gros niet gelezen wordt, waardoor het afhandelen ervan enorm vertraagd wordt.
    Informatie-overvloed, een hedendaags probleem waar we de komende tijd nog flink last van zullen krijgen.

  2. Dat van die langere teksten is zeer herkenbaar inderdaad. Het tegenstrijdige is dat de informatiemoeheid op de korte termijn voorkomt dat mensen de huishouding zodanig inrichten dat ze er op de langere tijd veel minder tijd aan hoeven te besteden.

Reageer