clear

zoeken

search

Harvard: iedere uitlening een tweet

04 september 2010

Je ziet ze vaak in bibliotheken: bezoekers die nieuwsgierig zijn of er iets van hun gading staat tussen de boeken die net zijn ingeleverd door anderen. Ik meen me te herinneren dat de bibliotheek van Yerseke ooit een speciale kast voor zulke boeken heeft ingericht, en dat een of andere Amerikaanse bibliotheek de titels van boeken die net waren ingenomen of uitgeleend visualiseerde op een groot scherm boven de uitleenbalie.

Het ‘lab’ van de bibliotheek van Harvard heeft dat concept uitgewerkt voor Twitter. Ieder uitgeleend boek krijgt z’n eigen tweet. De afzonderlijke accounts hebben nog niet veel volgers maar wat geeft dat? Het is een idee…dus sexy.

@

8 Reacties

  1. Stefan van Hoek schreef:

    "Het is een idee…dus sexy." Mooi voortborduren op vorige eitem met die prachtplaat.

  2. Bas schreef:

    Ook dit is een mooie toepassing en zou dus in toekomstige bibliotheeksystemen verwerkt moeten worden. Ik kan me zo voorstellen dat de informatie over de beschikbaarheid van de media via Twitter e.d. over een aantal jaren gemeengoed zijn. Daar moet dan wel aan gewerkt worden door Bibliotheek Nederland.

  3. Dit is een heel leuke functie van Twitter!

    Bij de Bibliotheken Noordoost Fryslรขn gebruiken we kasten waar klanten hun ingeleverde boeken terug kunnen zetten.

    We ruimen die boeken niet direct op, juist dan kunnen andere (nieuwe) klanten kijken of er nog wat tussen staat. Vaak halen ze uit die kast al genoeg leuke boeken.

    Daarnaast gebruiken we in enkele bibliotheken een 'terugbrengtafel', waar de boeken horizontaal in gelegd worden, in plaats van verticaal neergezet worden. Deze tafels zijn ook echt handig. ๐Ÿ™‚

    Ik werk zelf in de bibliotheek van Kollumerzwaag, waar je soms helemaal geen boeken hoeft op te ruimen uit de boekenkar, omdat klanten al genoeg boeken uit die boekenkar halen.

  4. @Stefan: dank.

    @Bas: Misschien dat het platform er straks anders uit ziet, of vervangen is door een variant, maar dat korte berichtgeving een blijvertje is: dat denk ik ook wel. Op dat concept kun je nu best al verder borduren inderdaad.

    @Patrick: jouw verhaal bevestigt de stelling wel zeg! Bedankt voor de aanvulling.

  5. @Edwin

    Even een aanvulling, wat ik vergeten was te vertellen.

    Het komt regelmatig (niet vaak) voor dat de klanten niet eens verder dan de tafel/kar/kast de bibliotheek in komen.

    Wat heel belangrijk is, is gewenning. Als je iets verandert in een bibliotheek, geef het tijd en gun de klanten te laten wennen aan de nieuwe situatie.

    Dit zal ook gelden voor dit idee van Harvard. ๐Ÿ™‚

  6. @Patrick: dat roept dan ook weer de vraag op in hoeverre je voor die doelgroep nog andere zaken op moet tuigen. Enig idee om welk percentage van de bezoekers het ongeveer gaat?

    Dat van die gewenning geloof ik ook. Liep zelf als klant ook nog maanden naar de oude locatie van een sectie die was verhuisd. Het sluipt erin he ๐Ÿ™‚

  7. Bart Linssen schreef:

    Volgens mij was het de Darien Library (//www.darienlibrary.org/) die titels van boeken die net waren ingenomen of uitgeleend visualiseerde op een groot scherm boven de uitleenbalie

  8. @Bart: daar zou je gelijk in kunnen hebben, maar ik heb die foto's nog niet gevonden. Toch maar eens op twitter zetten…

Reageer