clear

zoeken

search

Gelezen: Meisje van de Slijterij

21 september 2010

Afgelopen zaterdag was Petra de Boevere, beter bekend als Meisje van de Slijterij, in de Middelburgse boekhandel De Drvkkery om haar boek Meisje van de Slijterij (ondertitel: Durf te delen en ervaar de kracht van social media voor jezelf en je bedrijf) te promoten. Dat leek me een mooie gelegenheid om het boek aan te schaffen. Tegen half drie schoven ik en mijn meisje aan, om en passant eindelijk ook eens de handen van Monique, Flip en Mark te kunnen schudden; mensen waar ik online al vaak contact mee had gehad, maar in levenden lijve nog nooit. Het was een gezellig uurtje.

Voor Meisje van de Slijterij schoof ik alle andere nog te lezen boeken terzijde. Ik was namelijk benieuwd hoe de teksten van Petra (waarvan ik er veel al kende) tot hun recht zouden komen in boekvorm. Welnu: uitstekend dus. Als je een blogarchief vertaalt naar papier loop je het risico dat je teksten in sommige gevallen de context van het web missen, maar in het geval van Petra is daar geen sprake van. Ik schreef eerder al eens dat Petra niet bepaald om woorden verlegen zit. Dat merk je in het boek ook. Petra vertelt over de kracht van sociale media, zoals vele anderen dat al eerder deden, alleen vertelt zij het op geheel eigen wijze. Vanuit Breskens (‘aan het eind van de wereld rechtsaf’, citeert ze Amsterdammers in haar boek). Vanuit haar winkel. Vanuit haar gezin. Vanuit haar gevoel. Het was vooral dat aspect dat ervoor zorgde dat ik het boek in een paar rukken uitlas, want ik moet ook eerlijk zijn: de verhalen over de kracht van sociale media ken ik nu wel.

Dat laatste zegt meer over mij dan over het boek. Het feit dat ik al veel heb gelezen over dit onderwerp (en mezelf ook best ervaringsdeskundige durf te noemen) betekent niet dat Meisje van de Slijterij niet interessant is voor andere mensen, integendeel. Juist omdat Petra heeft gekozen voor het persoonlijke verhaal, is het een verhaal geworden waar veel mensen zich in kunnen herkennen, van de eigenaar van een kleine boetiek tot iemand ‘die directeur is van zes hotels in het midden van het land’ (een van de mensen die in het boek genoemd wordt). Door zo onbevangen en enthousiast te vertellen over de avonturen die voortkwamen uit de activiteiten op haar blog, Facebook en Twitter, moet Petra zelfs in staat zijn om een glimlach op de lippen van de grootse sceptici te toveren. Ze kreeg uitnodigingen van Minister Verhagen en Paul de Leeuw, van de directeur van de NOS en van de marketingmevrouw van Ford Nederland. En dat alleen omdat ze overal aanwezig lijkt te zijn en altijd terugpraat, meedenkt en aanreikt, van achter haar laptop, vanuit die slijterij in Zeeuws-Vlaanderen.

Misschien neemt niet iedereen deze korte boekbespreking even serieus, om de doodeenvoudige reden dat ik Petra net iets te goed ken. Van de bruine enveloppen bijvoorbeeld, of van haar invloed als jurylid bij de Dutch Bloggies. Daar kan ik me best iets bij voorstellen.

Toch moet je me maar geloven als ik zeg dat Meisje van de Slijterij gewoon een heel leuk boek is geworden. Luchtige kost over een belangrijk onderwerp. Begrijpelijk. Dichtbij huis. Herkenbaar. Wat wil je nu eigenlijk nog meer?

Meisje van de Slijterij is onder meer te koop bij De Drvkkery en Bol.com.
Op het weblog van Petra zijn meer besprekingen te vinden.

@

Reageer