clear

zoeken

search

Leren van de uitspraken van Google’s Eric Schmidt

05 augustus 2010

Je moet altijd even opletten, als Google’s Eric Schmidt spreekt in het openbaar. Hij verklapt natuurlijk alleen wat hij wil verklappen maar dat maakt de uitspraken er niet minder interessant door.

Over het staken van Google Wave:

When BBC reporter Maggie Shiels asked about the reasons behind the product’s demise, Schmidt noted that Google liked the UI and a lot of the technology behind the product, but it simply to take off. “We try things,” he said. “Remember, we celebrate our failures. This is a company where it’s absolutely okay to try something that’s very hard, have it not be successful, and take the learning from that,” he continued.

Over de informatie-explosie:

Every two days now we create as much information as we did from the dawn of civilization up until  2003, according to Schmidt. That’s something like five exabytes of data, he says. Let me repeat that: we create as much information in two days now as we did from the dawn of man through 2003.
“The real issue is user-generated content,” Schmidt said. He noted that pictures, instant messages, and tweets all add to this.
Naturally, all of this information helps Google. But he cautioned that just because companies like his can do all sorts of things with this information, the more pressing question now is if they should. Schmidt noted that while technology is neutral, he doesn’t believe people are ready for what’s coming.
“I spend most of my time assuming the world is not ready for the technology revolution that will be happening to them soon,” Schmidt said.

Volgens mij overdrijft Schmidt hier een beetje, maar daar gaat het nu even niet om. Het gaat mij om die laatste zin. Die is intrigerend toch?

Over sociale netwerken en gaming (de tijdsbesteding van miljoenen):

Schmidt went on to say that Google has always believed that their products would be better with more social signals. That said, he thinks the media is obsessed with “Facebook versus Google.” Schmidt elaborated: “We’re not trying to do what Facebook does.”  ”The world does not need another Facebook,” he continued. This echoes his comments from last week.

en:

Schmidt sees Google getting more involved in “sort of casual things.” He cited their Pac-Man logo as one example of a type of game like that. But he followed that up with: “I would doubt that we’ll get into significant gaming — but you never know.“

Dat spreekt de berichten in de media tegen. Maar het is misschien wel zoals Schmidt zelf al zegt: ‘je  weet het maar nooit’.

Tot slot, over zoektechnologie en privacy:

Show us 14 photos of yourself and we can identify who you are. You think you don’t have 14 photos of yourself on the internet? You’ve got Facebook photos! People will find it’s very useful to have devices that remember what you want to do, because you forgot…But society isn’t ready for questions that will be raised as result of user-generated content.

en

The only way to manage this is true transparency and no anonymity. In a world of asynchronous threats, it is too dangerous for there not to be some way to identify you. We need a [verified] name service for people. Governments will demand it.

Voorwaar, genoeg stof tot nadenken.

Gerelateerd:
Vertrouwen op Google
Da’s pech: vertrouwen weg
Als je eigendom bent van Google…
De ballen van Google
Gelezen: Wat Zou Google Doen?
Google als Darth Vader in the Cloud

@

4 Reacties

  1. Ingmar schreef:

    Ha, daar is de "true transparancy" weer, waar Tim O'Reilly het ook over had. Zo lang dat alleen voor privé-personen geldt, blijft het een lastig verhaal… Zeker als je ook nog over dit soort 'geheime' afspraken leest.

  2. Bas schreef:

    Eric Schmidt stelt dat de mensheid nog niet klaar is voor de technologische revolutie die er aan zit te komen. Ik denk dat dat wel meevalt. Mensen blijken over een behoorlijke dosis aanpassingsvermogen te beschikken én snelle omwentelingen op papier blijken in de praktijk meestal wat langzamer te verlopen, aangepast aan de menselijke maat.
    Was de mensheid klaar voor de computer, internet, mobieltje? Geen idee, maar er aan wennen is toch redelijk snel en gemakkelijk gegaan.

  3. @Ingmar ik had het verhaal van O'Reilly nog niet gelezen. Is inderdaad iets om nog eens goed over na te denken. De afspraken waar je naar verwijst maken dat je (terecht) achterdochtig blijft. Het blijven toch ook gewoon grote multinationals die streven naar maximale winst…Hoe goed de diensten ook zijn. Waakzaam blijven is het credo.

    @Bas dat ben ik met je eens, maar nu vraag ik me toch af of dat het is wat Schmidt precies bedoelde. Ik weet het ook niet, maar als ik zoek op het citaat tref ik ook reacties aan die verwijzen naar het ontwrichtende (disruptive) aspect van technologie. Waarom hij een ontwrichting ziet voor velen is me niet geheel duidelijk. Zal nog eens kijken of ik deel van het gesprek kan vinden waarin hij dat zegt.

  4. Nu ik meer commentaren lees denk ik dat het TOCH is wat hij bedoelde.

    Context: altijd lastig 🙂

Reageer