clear

zoeken

search

The Lexile Framework: boeken zoeken op basis van je leesniveau

12 juli 2010

Ik ben niet zo goed thuis in de wereld van de leesbevordering maar belangrijk vind ik het werk van Stichting Lezen c.s. wel. Projecten als Kunst van Lezen zijn leuk en nuttig. Nu kwam ik op het Worldcat Blog een bericht tegen over ‘The Lexile Framework for Reading‘, een website/catalogus waarmee je kunt zoeken naar boeken die passen bij jouw leesniveau, of bij het leesniveau van je kind of je leerlingen. Via Worldcat is deze service, ‘Find a book’, ook gekoppeld aan het bezit van bibliotheken. Dat lijkt me een uitstekend initiatief.

Wat ik me nu afvraag: bestaat er in Nederland ook een digitaal hulpmiddel als The Lexile Framework? Als dat niet zo is ligt er volgens mij een mooie opdracht op de Stichting Lezen te wachten…

@

9 Reacties

  1. Henk schreef:

    Zon'n lijst kan nuttig zijn, voor school bijvoorbeeld. Leerkrachten en ouders willen vaak graag dat kinderen boeken lezen 'op hun niveau', maar dan hamer je vooral op de techniek van het lezen en onthoud je ze allerlei leuke boeken.

    In recentere onderwijspublicaties (Tom Braams en Anneke Smits)wordt het belang van het leesPLEZIER onderstreept. Daarom willen o.a. bibliotheken in Nederland juist dat plezier in lezen benadrukken (zie bijv. //drhenkenstein.blogspot.com/2008/11/avi-versus-leesplezier.html), bijvoorbeeld door boeken voor zwakke lezers aantrekkelijk te presenteren in Makkkelijk Lezen- en For You-pleinen.

    De ene keer zal een kind misschien een boek pakken dat te makkelijk voor hem of haar is, maar heeft dan mogelijk een positieve ervaring omdat hij of zij het boek snel heeft gelezen, en de andere keer een boek dat misschien nog te moeilijk is, en dan is het natuurlijk helemaal kicken als het gelukt is dat boek uit te lezen.

  2. Ingmar schreef:

    Ik ken wel de Boek en Jeugdgids van Stichting Bibliotheek.nl, maar ik weet niet of dat is wat je bedoelt.

  3. @Henk: Bedankt voor de informatie! Dat AVI-systeem heeft wel overeenkomst met de methode van Lexile volgens mij. Daar is dus ook software aan gekoppeld, maar dat ziet er wel wat gedateerder uit. Maar goed, dat is slechts de vorm natuurlijk.

    Dat zo'n model ook weer meteen 'hokjes' tot stand brengt had ik eigenlijk ook nog wel kunnen bedenken (maar dat deed ik dus niet). Ik weet niet precies hoe dat voor alle kinderen werkt maar ik weet nog dat ik in filiaal Dauwendaele altijd heel blij was als ik al boeken van C of voor volwassenen mocht lenen. En dat zou andersom ook zo moeten zijn uiteraard.

    @Ingmar: ik doelde meer op het AVI-systeem (zonder dat te weten) maar de boek en jeugdgids kende ik ook niet, dank je.

    Dit soort dingen doen me weer eens beseffen hoeveel aspecten van het bibliotheekwerk er nog zijn waar ik maar weinig van weet. Wel eens goed!

  4. Henk schreef:

    Bij de ouwe trouwe A-, B- en C-indeling gaat het niet alleen om leesniveau, maar ook over de vraag of een kind emotioneel toe is aan boeken over een bepaald onderwerp. Een 8 jarige die voortreffelijk kan lezen kan leestechnisch misschien prima uit de voeten met de laatste Harry Potter of een boek over loverboys, maar of hij/zij dat emotioneel ook kan is maar de vraag.

    Hoe dan ook: het is belangrijk dat (jeugd)bibliothecarissen over deze onderwerpen in gesprek blijven met ouders en opvoeders.

  5. Astrid schreef:

    Tja, de discussie rond AVI is alleen maar groter geworden met de intrede van de Nieuwe AVI, die nog duidelijker hokjes maakt. Ik sluit me aan bij Henk, dat wij vooral proberen kinderen een succeservaring en leesPlezier aan te reiken, maar dat neemt niet weg dat ouders en leerkrachten vaak heel graag op een specifiek niveau zoeken. Catalogi (als bicat en educat) geven die mogelijkheid wel. En we hebben ons eigen Leesplein. Maar ik word er zelf nooit echt warm van, ik heb liever dat ze een boek kiezen omdat ze er warm van worden!

  6. Tsja, dat is een lastige. Waar ben je emotioneel aan toe op een bepaalde leeftijd? Dat is hetzelfde verhaal als bij games en films denk ik. Maar ik meen me te herinneren dat er best veel leeftijdsgenoten waren die op hun 9e gefascineerd waren door de beleefwereld van 12 jaar en ouder. Daar moest je zijn, dat was het leven! Little did we know 🙂

    Wat ik me nu trouwens afvraag: gaan ouders ook vaak in discussie over dit soort dingen, bij de inlichtingenbalie, of is dat slechts een klein percentage?

  7. Henk schreef:

    Ouders varen vaak blind op het advies van de leerkracht. Ze krijgen advies om boeken op een bepaald avi-niveau te zoeken voor hun kind. Meestal wordt een oud niveau opgegeven. Het AVI-systeem is 2 jaar geleden gewijzigd, (zie //drhenkenstein.blogspot.com/2008/06/vernieuwd-avi.html), maar veel leerkrachten zijn niet op de hoogte van deze veranderingen, terwijl alle testen wel gebaseerd zijn op het nieuwe AVI.

  8. Astrid schreef:

    @Henk: De nieuwe testen komen slechts in stapjes de scholen binnen, beginnen bij de jongsten als ik me niet vergis. Scholen zitten nog in een vreselijke overgangsfase, mede veroorzaakt doordat cito te laat met nieuwe materialen komt. 't Valt ook allemaal niet mee…

Reageer op Henk