clear

zoeken

search

Trouwe klanten belonen met Foursquare Specials

07 juni 2010

Ik noem het voor het gemak maar ‘voortschrijdende inzichten’. Soms zie je weinig of niets in een nieuwe toepassing en besluit je er voorlopig niets mee te doen. Zo ging het bij mij met Twitter en zo is het ook gegaan met Foursquare, alleen dan iets sneller. Foursquare gaf ik in februari nog het nadeel van de twijfel, maar sinds ik de iPhone heb log ik dagelijks in. Ik ben niet de enige. Mashable beschreef in maart al hoe snel Foursquare groeit en het bedrijf twitterde op 3 juni zelf dat er al meer dan 1,5 miljoen gebruikers zijn.

Niet iedereen is gecharmeerd van locatietoepassingen, zeker niet als de ‘check-ins‘ gekoppeld worden aan Twitter. Daar kun je weinig tegenin brengen. Zelf heb ik er inmiddels wel lol in, om burgemeester te zijn van diverse straatjes en plaatsen in mijn nabije omgeving, of om te zien aan wie ik een burgemeesterschap heb verloren. Homo Ludens for life, jwz.

Vandaag zag ik opeens iets nieuws: een ‘special’ van Slijterij de Vuurtoren (zie ook de posting van precies een maand geleden). Zo’n special is in feite een speciale aanbieding voor Foursquaregebruikers. Petra heeft ervoor gekozen incheckende gebruikers die een fles Zeeuwierjenever kopen een gratis proefglas te geven. Toen ik dat zag vroeg ik Petra via Twitter hoe die specials werken. Ik vond het antwoord tegelijkertijd op ‘Foursquare and your Business‘. Een zoekactie leidde me vervolgens naar Marketingfacts, waar ik behalve een goede uitleg ook de interessante case van boekhandel Selexyz vond, inclusief de bijbehorende statistieken.

Foursquare zal door veel organisaties als ‘niche’ worden beschouwd, maar het aanmaken van een special is zo eenvoudig dat het m.i. toch een overweging waard is om dienstverlening te koppelen aan deze tool. Geef Foursquare gebruikers die tien keer hebben ingechecked bijvoorbeeld korting op een lenerspas, of gratis toegang tot een lezing. Je krijgt daar, zonder al te veel inspanning, goede en gratis PR voor terug. Noem het gerust een buitenkans.

@

2 Reacties

  1. Ingmar schreef:

    Waar ze bij die specials wel nog op moeten letten is de straal waarin een special 'vermeld' wordt. Als ik in Den Bosch op het Provinciehuis incheck, dan staat de special van Selexys vermeld terwijl dat nog wel een kilometertje fietsen is.
    Volgens mij is het zelfs zo dat op station Meerssen een special van een hotel in Maastricht (ca 4km treinen) verschijnt. Dat lijkt me al snel een soort overkill worden.

  2. Dat is wel een punt ja. Zou dat niet veranderen als er meer specials komen? De slijterij is hier ook wel een kilomter of 15 vandaan, met nog een watertje ertussen ook. Vandaag verscheen er echter ook 1 in beeld van een zaakje in Dishoek. Dat is al dichterbij. Of dat met elkaar samenhing weet ik dan weer niet.

Reageer