clear

zoeken

search

Noem je dat lesgeven?

27 mei 2010

Hoeveel jaar van een leven brengt een mens gemiddeld door in de schoolbanken? Zelf kom ik op een jaar of twintig aan onderwijs:

  • Zes jaar lagere school (en twee jaar kleuterschool)
  • Zeven jaar VWO
  • Een jaar UvA
  • Een jaar SOSA
  • Vier jaar Haagse Hogeschool
  • Minstens een jaar aan cursussen, telexles bij Defensie en de Oracle-opleiding 
Als ik terugdenk aan al die jaren (alleen op de middelbare school heb ik al meer dan tachtig leraren versleten, heb ik wel eens uitgerekend) kan ik maar een ding concluderen: de leraren die me zijn bijgebleven zijn de leraren die mij als een gelijkwaardige behandelden en die goede verhalen vertelden. De leraren bij wie ik voelde dat ze echt enthousiast waren over hun vak.
De leraren die ik min of meer verdrongen heb hadden ook iets gemeen: ze gaven eigenlijk helemaal geen les, ze volgden de lesstof uit de boeken alleen maar, zonder enige inspiratie. Ik heb het maar al te vaak meegemaakt dat ik een lange reis moest maken om lessen te kunnen volgen, om dan vervolgens geconfronteerd te worden met lieden die slechts voorlazen, of lieten voorlezen, uit de stof die we thuis zelf al hadden moeten lezen. Zonder aanvullingen.
Aan die lieden moet ik denken als ik bovenstaande video zie. Het is geen lesgeven, wat zij lesgeven noemen.
Gerelateerd:
@

Via TTW

6 Reacties

  1. peter de Kock schreef:

    Heb je toevellig het boek 'Linchpin'(in het Nederlands vertaald onder de titel 'Onmisbaar') gelezen van Seth Godin Edwin? Daarin beschrijft Seth Godin onder andere hoe het onderwijs (nog steeds) helemaal is afgestemd op het fabriekssysteem en dat het juist de bedoeling is van het onderwijs om mensen af te leveren die in dat systeem kunnen meedraaien. De belangrijkste eigenschap waar het onderwijs op traint is gehoorzamen.

  2. @Peter: dat boek wil ik graag lezen (het staat op m'n lijst maar ik ben er nog niet aan toegekomen.)

    Zonder het gelezen te hebben durf ik al wel een beetje te zeggen dat ik het er mee eens ben 🙂 Dank!

  3. Festina Lente schreef:

    Ik vind het filmpje wel heel erg gechargeerd; er zijn genoeg docenten die heel geïnspireerd en afwisselend (met gebruik van de nieuwste middelen) lesgeven, misschien wel de meerderheid.
    In ieder geval blijkt het zogenaamde nieuwe leren (zeker niet in alle gevallen) de beste oplossing.

  4. @Festina: dit soort uitingen zijn bijna altijd gechargeerd denk ik. Het is het gevoel van een persoon t.o.v. zijn opleiding en veel mensen herkennen daar iets in en misschien even zoveel andere mensen niet. Daarom heb ik ook mijn eigen ervaringen genoteerd: ik heb ook best veel inspirerende en goede docenten gehad…maar dit filmpje deed me denken aan die andere groep. Zulke zijn er ook genoeg 🙂

    Ik had veel van de lessen in het eggie niet willen missen maar na het middelbaar onderwijs had ik een groot deel ook thuis kunnen doen. Het kwam toch vaak neer op reproduceren van de stof en vooral niet afwijken van de voorwaarden in de syllabi…

  5. peter de Kock schreef:

    Als je interesse hebt in de boodschap van 'Linchpin' Edwin, kun je hier een samenvattende MP3 beluisteren van Seth:
    //sethgodin.typepad.com/seths_blog/2010/04/aprillinchpin.html

    Cheers.

  6. Superb! Dank je Peter!

Reageer