Gelezen: Purple Cow: transform your business by being remarkable
24 mei 2010Het dunste werkje van de stapel nog te lezen boeken is uit: Purple Cow: transform your business by being remarkable, van Seth Godin. Dat boekje is ‘al’ zeven jaar oud maar nog minstens zo relevant als in het jaar van publicatie. De aandachtsspanne van consumenten is anno 2010 zo mogelijk nog korter dan in 2003. Als bedrijf of dienstverlenende organisatie moet je harder knokken dan ooit tevoren om de aandacht te trekken en vast te houden.
Purple Cow gáát over die korte aandachtsspanne. Godin beschrijft hoe je de concurrentie af kunt troeven door opmerkelijk te zijn. Dat lijkt iets vanzelfsprekends, maar als je er over nadenkt concludeer je al snel dat de meeste producten, winkels, websites en diensten ronduit saai zijn. Dertien in een dozijn. Van hetzelfde laken een pak. Vervelend bijna. Aan de hand van talloze voorbeelden die aantonen hoe het anders kan neemt Godin ons mee naar de wereld boven het maaiveld: de wereld van het buitengewone, de wereld van het opmerkelijke.
Auteur Seth Godin is zelf opmerkelijk geworden door veel, kort en helder te schrijven over (online) marketing. Zijn goed verkopende boeken zijn vaak gebaseerd op ideeën die online werden gevormd. Dat is goed te merken. Godin vindt de boodschap belangrijker dan de samenhang van de hoofdstukken. Voor mensen die kennis willen maken met de materie is dat niet erg maar mensen die op zoek zijn naar een naslagwerk komen bedrogen uit.
Purple Cow leest hoe dan ook ‘prettig weg’. De boodschap is dezelfde als die van het boek The Blue Ocean Strategy (2005).
If being a Purple Cow is such an easy, effective way to break through the clutter, why doesn’t everyone do it? Why is it so hard to be Purple? Some folks would like you to believe that there are too few great ideas or that their product or their industry or their company can’t support a great idea. This, of course, is nonsense.
The Cow is so rare because people are afraid. If you’re remarkable, it’s likely that some people won’t like you. That’s part of the definition of remarkable. Nobody gets unanimous praise– ever. The best the timid can hope for is to be unnoticed. Criticism comes to those who stand out.
Als ik het concept projecteer op Nederlandse Bibliotheken denk ik onmiddelijk aan DOK Delft. Wat je verder ook vindt van die bibliotheek, je kan niet ontkennen dat die bibliotheek opmerkelijk is. DOK is zo opmerkelijk geworden door dingen te doen die andere bibliotheken nalaten. Door felle kleuren, afwijkende concepten en enthousiaste mensen. De belangrijkste les van het boekje is misschien wel dat je er niet zult komen door het concept van Delft over te nemen. Dat concept is er al. Als andere bibliotheken het concept kopiëren wordt de koe weer zwart-wit. Ga op zoek naar je eigen Paarse Koe en je maakt een goede kans opgemerkt te worden. Dat is precies Eppo van Nispen bedoelde, toen hij in het filmpje over de beste bibliotheek van Nederland 2009, uitlegde waarom DOK ‘over het randje kijkt’ (doorscrollen naar 7.45 minuten).
Meer lezen over Purple Cow:
Marketingfacts
Managementboek
ZBC Kennisbank
Seth Godin
@
Edwin,
Ik denk dat er reeds een aantal Nederlandse bibliotheken zijn die het woordje 'paars' verdienen… Die bibliotheken zijn ook nodig om de rest een beetje op te schudden en van nieuwe ideeën te voorzien. Wat niet betekent dat je 'paars' moet zijn om solide service en goede producten te bieden. Het één zit het ander soms zelfs in de weg. Je kan (en DOK ervaart dat ook) niet altijd voorop lopen, omdat veel van je gebruikers nog achter de troepen aan bewegen. Ook voor hen ben je in het leven.
Een uitdaging…
Mark Borneman
manager communicatie & marketing
DOK library concept center
Een terechte aanvulling Mark. Dank je!