clear

zoeken

search

De propaganda voorbij: BP en de olieramp

15 mei 2010

Het vliegverbod waarover Liesbeth van Tongeren schreef in NRC heb ik nog nergens bevestigd gezien (integendeel), maar voor de rest denk ik dat ze gelijk heeft, met wat ze schrijft over de sluwe PR van British Petrol (BP) rondom de ramp met Deepwater Horizon.

Hoe brengt BP vervolgens de olieramp naar buiten? De regels zijn simpel. Eén: blijf stelselmatig de ramp onderschatten en te lage hoeveelheden vrijgekomen olie noemen. Terwijl experts al snel hogere getallen tot 25.000 vaten olie per dag noemden, bleef BP met lage schattingen komen van rond de 2.000 vaten.

Twee: zeg direct dat je alle (financiële) verantwoordelijkheid op je neemt. Zeg niets over de verzekering tegen olierampen die in de VS geldt. Hiervoor wordt per vat olie een paar cent premie geheven en is de verantwoordelijkheid van een oliemaatschappij in eerste instantie beperkt tot 75 miljoen dollar. Zeg niets over de termijn waarop uitgekeerd gaat worden. De rechtszaken over de grote ExxonMobile-olieramp van 21 jaar geleden zijn nog steeds niet afgerond en is er geen tiende uitgekeerd van wat experts als schade inschatten.

Drie: zorg dat de beelden die naar buiten gaan vooral de reddingsacties brengen en niet de olieschade. BP voegt giftige chemicaliën aan het water toe, waardoor de olie beter mengt met zeewater Dikke drijvende oliekoeken worden vermeden en dus ook foto’s van met olie besmeurde vogels.

Er is in overleg tussen BP en de autoriteiten een vliegverbod onder de 1.000 meter van kracht boven het hele rampgebied Officieel om het reddingswerk niet te bemoeilijken. Het resultaat is dat er geen foto’s gemaakt kunnen worden. Alleen door BP gecharterde scheepjes mogen de baai in, zodat onafhankelijke organisaties geen waarnemingen kunnen doen of foto’s kunnen nemen. Vissers die voor BP charters doen, moeten ervoor tekenen dat ze geen mededelingen doen aan de media.

Waarom heeft van Tongeren dan gelijk? Omdat BP een bedrijf is met een smerige geschiedenis en een valse PR-machine. Het is een bedrijf dat niet luistert, een bedrijf dat President Obama van veel geld heeft voorzien. Dat loont. BP presenteert zichzelf tegenwoordig als groen maar is in werkelijkheid zo zwart als de nacht. Het bedrijf liegt dat het gedrukt staat. Dat BP heeft gezegd de verantwoordelijk te zullen nemen spreekt voor zich, maar de eerste smerige trucjes met vrijwaringen van claims hebben ze nu al uitgeprobeerd.

BP was 12 jaar terug vies en is dat nog steeds. Van die hoge boete zal niemand bij het bedrijf wakker liggen. “Zo’n lek stelt niet veel voor als je bedenkt hoe groot de oceaan is”, zei een hoge pief van het bedrijf. Nu zijn er andere zorgen. Zorgen over de dikte van het rookgordijn bijvoorbeeld.

Tijd voor Peak oil (zie ook Hubberts Peak op Wikipedia)

Foto: the Big Picture

11 Reacties

  1. Astrid schreef:

    Zit ik net te twitteren dat de zon eindelijk weer schijnt… Soms is het beter niet alles te weten.

  2. @Astrid: dat is altijd het dilemma inderdaad…als je alle ellende in de wereld tot je neemt kun je nooit meer vrolijk worden.
    Maar soms moet je de comfortzone ook weer even uit. Ieder z'n momenten. Het zijn meestal ook niet bepaald dingen waar je iets aan kunt veranderen.

    Geniet van de zon!

  3. schrijverdezes schreef:

    Stoppen met autorijden, is dat wat? Het is niet alleen de schuld van BP en Shell en wie allemaal nog meer, maar evenzeer van de consument, dus van jou en mij. Op die multinationals heb je in directe zin weinig invloed, op je eigen gedrag iets meer. Waarmee ik niet wil zeggen dat je je er niet over moet opwinden, maar dat er twee kanten aan zitten (nou ja, minimaal dan).

  4. @schrijver: dan zou men wel eens mogen beginnen het openbaar vervoer iets interessanter te maken, maar je hebt wel gelijk: we moeten het met z'n allen doen.

    Een gast die op zo'n platform werkt legde me laatst overigens nog eens uit de olie als brandstof niet eens het belangrijkste is, integendeel. Olie zit in bijna alles waar kunststof in voorkomt. Dat is de grote olievreter. Je hoeft alleen maar om je heen te kijken naar alle spullen en dingen, om te beseffen hoe ver dat gaat.

  5. schrijverdezes schreef:

    Ja, laten we maar wachten tot het OV 's verbeterd wordt… Dan hebben we nog even de tijd. Dat olie (bijna) overal inzit wist ik wel, maar voor het argument 'auto' zijn mensen vaak het gevoeligst 😉
    Trouwens, ik vind het OV in Zeeland helemaal niet slecht (voor zover ik het ken).

  6. @schrijver: het is vooral duur. Als je een klein autootje rijdt, dat niet te veel verbruikt, heb je je kaartje voor de trein er vrij snel uit. Daar heb je niet eens carpoolers voor nodig.

    De intercity om het uur, de stoptrein om het andere uur. De bussen naar dorpen rijden 's zomers vaker dan 's winters. Maar het is goed te doen, dat wel.

  7. schrijverdezes schreef:

    In 'goedkoper' zie je vaak niet de maatschappelijke kosten (milieu e.d.). Maar ik wil niemand wat voorschrijven hoor 😉

  8. Astrid schreef:

    De zon was van korte duren, genieten doe ik nog iets langer (hier en daar in onwetendheid!)

  9. Dat kunnen we ook best een keer zonder zonnetje 🙂

  10. Michael Minneboo schreef:

    Even los van de rest van je stuk (sorry): Die foto is eigenlijk prachtig.

  11. @Michael: dat is waar. The Big Picture weet er altijd een interessante hoge resolutie-wending aan te geven.

Reageer