clear

zoeken

search

Twitter het succes van producten en diensten laten voorspellen

02 april 2010

Het is ongetwijfeld zoals iemand in de commentaren bij de posting van Kevin Kelly opmerkt: dit werkt alleen zolang de mensen niet weten dat het werkt. Als ze het wel weten gaan ze het systeem beïnvloeden en werkt het niet meer.

Huh? Wadde?

Ik heb het hier over een interessant onderzoek van HP’s Social Computing Lab, waarin men, door gebruik te maken van Amazon’s Mechanische Turk, heeft vastgesteld dat ‘de buzz’ die in sociale media voorafgaat aan de lancering van een dienst of product, vaak vrij nauwkeurig voorspelt hoe succesvol die dienst of dat product zal zijn. De bevindingen van het onderzoek kunnen als PDF gedownload worden.

Waarom vind ik dit interessant? Eenvoudigweg omdat het kan. Je zou denken dat je niet zoveel kunt met de grote hoeveelheden ongestructureerde data van platformen als Twitter, maar het tegendeel blijkt waar te zijn. Als je de juiste technologie er maar op loslaat.

Die technologie vind ik verder niet zo interessant, maar de mogelijkheden voor marktonderzoek zijn m.i. groot. Als je eigen oren er moeite mee hebben om te luisteren in de digitale jungle, dan moet je het gewoon uitbesteden. Van het negeren van signalen word je ook niet veel wijzer tenslotte.

@

Reageer