Gelezen: Connect! de impact van sociale netwerken op organisaties en leiderschap
02 april 2010
Deze recensie is ook te vinden in InformatieProfessional 4, 2010.
Waar het sociale web tot twee jaar geleden nog voorbehouden was aan een relatief kleine groep digitale voorlopers, is het als verschijnsel nu niet meer weg te denken uit het werk en privéleven van duizenden kenniswerkers. Toen moest je steevast uitleggen wat de impact van weblogs, RSS en netwerken als Facebook op je manier van werken was, nu roept het juist vragen op als je géén gebruik gemaakt van Twitter c.s. Wie het sociale web anno 2010 negeert wordt toch een beetje beschouwd als een medewerker van de oude stempel.
Een opmerkelijk gegeven in dit verband is dat veel organisaties nog niet zijn voorbereid op de manier van werken en denken van al die digitaal verbonden medewerkers. De wil is er wel maar het sociale web heeft veel informele aspecten en laat zich niet makkelijk vangen in traditionele werkprocessen. Daarom hebben veel beleidsbepalers nog moeite met het integreren van deze nieuwe manier van werken in bestaande bedrijfsprocessen. Een voorbeeld van deze ‘worsteling’ is te herkennen in de wijze waarop bibliotheken, musea en archieven omgaan met het populaire 23 Dingen (www.23dingen.nl): duizenden medewerkers mochten deze cursus volgen maar het aantal initiatieven dat er uit voortkwam is nog steeds op een paar handen te tellen. Er wordt slechts mondjesmaat geblogd, de mogelijkheden van sites als Flickr.com worden nog steeds onderschat en slechts een enkel directielid waagt zich met naam en toenaam op Twitter. Op organisatieniveau zijn er nog werelden te winnen.
Over dit onderwerp gaat het boek Connect!, van Menno Lanting. Lanting is Director of Education bij Managementcentrum de Baak. Op zijn website beveelt hij zijn boek als volgt aan:
“Connect! is een welgemeende aansporing. Want het is tijd om te handelen, en wel nu. Op basis van onderzoek onder managers in Nederland, en gesprekken met tientallen Nederlandse en Belgische bedrijven maakt Menno Lanting inzichtelijk welke stappen nodig zijn om die omslag te kunnen maken. Hij geeft concrete antwoorden op vragen als: Hoe kan ik zelf sociale netwerken gebruiken? Welke nieuwe business modellen ontstaan er? Op welke manier behouden we als organisatie aansluiting met de jonge, sociale netwerkgeneratie? Bedrijven kunnen een ontmoetingsplek worden voor connecties en creativiteit, maar dat gaat niet vanzelf. Met Connect! zet je een belangrijke stap in de goede richting.”
Het boek
Lanting heeft het boek opgesplitst in twee delen: veertig pagina’s Connected!wereld en 140 pagina’s Connected!organisatie. Achteraf ben ik blij dat het eerste deel maar een vijfde van het totale boek in beslag nam. Dat deel deed mij namelijk bijna besluiten het boek terzijde te leggen. Met de opbouw en schrijfstijl van Lanting had dat weinig te maken. Toegegeven, ik ergerde me wel een beetje aan het herhaaldelijk gebruik van de kreten (met hoofdletter en uitroepteken!) Connected! en Connect! maar de verveling sloeg vooral toe omdat de auteur zijn introductieverhaal baseert op boeken die ik zelf ook las; titels als De Blauwe Oceaan, Groundswell en The Wisdom of Crowds. Stuk voor stuk uitstekende boeken, daar niet van, maar op een gegeven moment is de boodschap over de mogelijkheden van het nieuwe web wel helder. Uiteraard zal dit niet voor alle lezers gelden. Voor de mensen die de bewuste omslag nog moeten maken maar nog niet goed zijn ingevoerd in de thematiek is het eerste deel juist een goed te behappen kennismaking. Het is maar net hoe je het bekijkt.
In het tweede deel komen de inspiratiebronnen van auteur minder nadrukkelijk naar voren. Hier wordt de lezer langs vele, vooral Nederlandse, praktijkvoorbeelden geleid, terwijl Lanting uitlegt welke strategie en leiderschapstijl nodig zijn en hoe sociale netwerken benut kunnen worden bij product- en dienstontwikkeling en achtereenvolgens in HRM, marketing en klantenservice. Ik vind dat Lanting dit goed doet. Hij steekt de loftrompet misschien iets te vaak, als het gaat om de al bijna sleets geraakte begrippen ‘transparantie’ en ‘authenticiteit’, maar hij vergeet niet te wijzen op de vele valkuilen in de weg naar meer openheid. Als hij stelt dat organisaties die het sociale web niet serieus nemen het de komende jaren moeilijk zullen krijgen, vergeet hij niet te vermelden dat er nog een gapend gat ligt tussen de opvattingen van de generatie Babyboomers en de zogenoemde Millenials.
De tips en strategieën die Lanting managers en medewerkers meegeeft hadden wat mij betreft wat verder uitgewerkt kunnen worden maar bieden, in combinatie met de tot de verbeelding sprekende cases, voldoende handvatten om daadwerkelijk aan de slag te kunnen gaan. Voor die cases geef ik Lanting een grote pluim. Ze worden helder beschreven en zijn soms verbazingwekkend actueel. Zo wordt ook het verhaal verteld van het webcareteam van de DSB-bank, dat net in oprichting was toen blogs en Twitter eind vorig jaar bijna uit hun voegen barstten door de (meestal negatieve) verhalen aldaar. Voor dat team was er geen redden meer aan. Connect! stelt daar echter een prachtig webcareverhaal van autofabrikant Ford tegenover, waarin wordt verteld hoe een communicatiemedewerker in 2008 in zijn eentje een golf van internetkritiek bedwong door er via Twitter op te reageren. Uiteraard op authentieke en transparante wijze.
Lanting, Menno. 2010.
Connect!: de impact van sociale netwerken op organisaties en leiderschap.
Amsterdam [etc.]: Business Contact.
//mennolanting.nl/
Ook beschikbaar als e-book, via //www.ebook.nl/store/connect-p-175251.html
Deze boekbespreking is ook beschikbaar als PDF (Scribd) en via de viewer van InformatieProfessional
@