clear

zoeken

search

De nieuwe interface van Google

09 april 2010

Een jaar geleden experimenteerde Google al met een nieuwe interface voor de zoekmachine. Nu lijkt het erop dat het nieuwe ontwerp definitief wordt ingevoerd. Sinds kort krijgen veel Nederlandse gebruikers na een zoekopdracht een vrolijk gekleurd keuzemenu in beeld, links van de zoekresultaten. Ik moest er heel even aan wennen maar nu ik er een aantal zoekopdrachten tegenaan heb gegooid, en de resultaten per feature heb vergeleken, kan ik alleen maar zeggen dat dit een verbetering is.

Het verschil per feature zit ‘m vooral in de ‘gesponsorde links’. De ene keer ontbreken die helemaal, de andere keer krijg je ze boven of rechts van de zoekresultaten in beeld of zelfs op beide plaatsen.
Verder wordt je zoekopdracht nu automatisch gekoppeld aan de locatie die je provider doorgeeft aan de browser maar krijg je als gebruiker wel de mogelijkheid die locatie handmatig aan te passen. De zoekfilters functioneren goed, maar haperen een enkele keer. Zo zag ik het tot twee keer toe gebeuren dat de nieuwe feature ‘updates’ (zoekresultaten van met name Twitter) nul treffers genereerde na een beperking op ‘pagina’s in het Nederlands’, terwijl de aanvankelijke lijst wel degelijk Nederlandse tweets bevatte.

Dat zijn echter kleinigheidjes. Google heeft er alle tijd voor genomen om deze interface te testen en dat is te merken: de navigatie en presentatie zijn op een even subtiele als ingrijpende manier verbeterd. Ik vind het knap dat de engineers dat voor elkaar hebben gekregen. Zo slecht was de oude interface immers niet.

Meer screenshots op Search Engine Land, Digital Inspiration en WebSonic.

@

6 Reacties

  1. Nils Geylen schreef:

    Heb'em ook in België. Kom ik nooit want gebruik altijd de .com maar misschien wel even switchen want hij is mooi – en ook veel praktischer.

    Maar of de gewone gebruiker dit ook gaat vinden? Veel categoriën, filters, keuzes maken… Zal wel, want anders hadden ze het niet uit de test gehaald en niet uitgevoerd.

  2. Ingmar schreef:

    Even een reactie zonder dit verder uitgezocht te hebben: de 'fout' bij het selecteren op Nederlandse updates, hoeft niet aan Google te liggen. Kun je niet bij Twitter ergens opgeven in welke taal je twittert? Ik kan me voorstellen dat niet iedereen dit correct ingesteld heeft en ik kan me ook voorstellen dat het deze info is die Google gebruikt om te filteren.

  3. davidovix schreef:

    Heey Mijns

    Allemachtig, klopt de tijd van plaatsen, 5.01 !!!!!!!!!
    Is het goedemorgen of weltrusten ????

    Goed weekend in elk geval.

    gr
    kees

  4. Anbib schreef:

    Op de .be en de .nl-site krijg ik de nieuwe interface nog niet, op de .com-site wel. Iemand een idee waarom het bij anderen wel lukt en bij mij niet?

  5. Nils Geylen schreef:

    @anbib Is normaal voor een rollout als deze. Ik ken de precieze technische reden niet (ééntje om eens uit te zoeken) maar het was met Buzz ook afwachten en land of regio maakte helemaal niks uit.

  6. @Nils: de uitgebreidere zoekfilters zullen door veel mensen niet vaak gebruikt worden maar ze zijn nu wel een stuk zichtbaarder dan toen ze nog verstopt zaten onder 'geavanceerd zoeken'. Het is in ieder geval mooi dat de mogelijkheid er is, toch? En als het echt relevant is schroomt Google ook niet om zoekresultaten van bijv. Google Books gewoon op te nemen in de reguliere zoekresultaten…

    @Ingmar: daar heb je een goed punt. Zou goed de oorzaak kunnen zijn inderdaad.

    @Kees: het was een tussenstopje, als het ware. Was in slaap gevallen op de bank en kwam even uurtje bij. Ontspannen doe ik door te bloggen he 🙂 Daarna ben ik nog ff gaan liggen tot een uurtje of 11…

    @Anbib: het klopt inderdaad, wat Nils zegt. Nieuwe toevoeging worden meestal eerst toegevoegd aan de servers in de datacenters in de States, en zijn dan eerst zichtbaar in de .com versie…en dan ook nog niet altijd meteen voor alle gebruikers. Vervolgens worden de opties dan ook toegevoegd aan andere datacenters/servers

Reageer