clear

zoeken

search

Zijn informatiespecialisten al klaar voor real-time?

28 maart 2010



‘Hullie van het informatiewerk’ wijzen uiteraard al jaren op het gevaar van een exploderend informatieuniversum maar de laatste maanden lijkt de urgentie van het probleem opeens door een veel groter publiek te worden erkend (de enige reden waarom ik dat denk is dat ik woorden als infobesitas steeds vaker in de media zie opduiken).


Ik vraag me af of die erkenning heeft te maken met de snelle opkomst van het real-time web. Het valt me namelijk op dat het juist tools als Twitter zijn die mensen confronteren met de omvang, snelheid en vluchtigheid van informatie.  Twitter visualiseert de informatiebrij blijkbaar beter dan weblogs en websites dat voorheen deden. In discussies over Twitter zeg ik dan meestal iets als ‘ik zie Twitter als een almaar stromende rivier van info, waar ik als dikke beer af en toe een informatievisje uit sla. Als je de hele rivier wilt heb je een probleem’.

Maar de aard van Twitter en andere real-time kanalen roept de vraag op of informatiespecialisten hier nog een bemiddelingsrol van betekenis in kunnen spelen. Ik denk zelf van wel, maar zal niet snel beweren dat het makkelijk is. Afgelopen week las ik nog dat een medisch informatiespecialist die zijn vakgebied globaal bij wil houden daar 21 uur per dag aan zou kunnen besteden. Slapen is voor mietjes. Het punt is dat het real-time web in dat artikel nog niet eens aan bod kwam. Die steeds sneller stromende rivier werd nog volledig genegeerd.

Het opmerkelijke is dat steeds meer mensen die van oorsprong geen informatiespecialisten zijn zich met het filteren van informatie gaan bemoeien. In het perspectief van real-time lijken zij nu nog sneller naar oplossingen te zoeken dan de mensen-die-voorheen-de-specialisten-waren. Ik wees eerder al op de zogenaamde digitale curatoren van Rubel (hier en hier) en zie vandaag dat ook Robert Scoble zich een weg in het thema graaft. In The Seven Needs of Real-Time Curators komt hij met tips en suggesties voor mensen die een gids willen zijn in het real-time informatielandschap.
  1. Real-time curators need to bundle
  2. Real-time curators need to reorder things
  3. Real-time curators need to distribute bundles
  4. Real-time curators need to editorialize
  5. Real-time curators need to update their bundles
  6. Real-time curators need to add participation widgets
  7. Real-time curators need to track their audience
Het lijken voor de hand liggende handreikingen te zijn maar als je de moeite neemt om de toelichtingen te lezen realiseer je je dat deze aanpak zeker nog geen gemeengoed is in de wereld van informatiewerkers. Niet dat ik weet in ieder geval. De grote vraag is echter of de traditionele informatiebemiddelaar bereid is dit relatief nieuwe informatiegebied te helpen ontginnen. Is dat zinvol en haalbaar? En als dat zo is: welke traditionele vormen van informatieselectie en -distributie kunnen dan eventueel worden afgestoten?

Stof tot nadenken, als je het mij vraagt.

@

Afbeelding: BibliOdyssey

9 Reacties

  1. In alle mogelijke opzichten denk ik dat er meer baat dan nadeel bij is. Maar het vergt zo'n totaal andere aanpak dan de traditionele manier van omgaan met bibliotheekwerk dat het nog wel ff kan duren eer het als boek evenwaardig (in alle opzichten)zal behandeld worden.

    Net zoals dat voor strips en dvd's het geval geweest is. Al verbaast het mij wel enigsinds dat er nog geen nationale ondersteuningstaskforce is opgericht die daar doelgericht op gefocust is. Zeg maar een globalere vorm van ZBD die helpt bij het leggen van de lokale accenten.

    Al zijn er natuurlijk wel hééél wat mensen die eerst overtuigd moeten worden eer je zoiets mag gaan brengen.

  2. Ron Wessels schreef:

    Edwin,

    Dit artikel deed me gelijk denken aan het bericht op Het Nieuwe Werken blog: "//hetnieuwewerkenblog.nl/casanova-informatiewerker/"
    waarin de rol van een informatiecoach centraal staat. Die informatiecoach, een handige collega, zou een uurtje per week vrij moeten maken om collega's te helpen/leren beter om te gaan met informatie. Kortom: informatievaardigheden opdoen!

    Ik kreeg een sterk gevoel van oude wijn in nieuwe zakken, te meer omdat veel bedrijven hun bibliotheken in de afgelopen jaren hebben gesaneerd of opgedoekt.

    Natuurlijk is niet elke bibliotheekmedewerker of informatiespecialist geschikt voor deze taak, maar het geeft wel aan dat je als infomedewerker continu je kennis en vaardigheden zult updaten. En natuurlijk veel meer rondschreeuwen dat je collega's bij jou terecht kunnen!

  3. wereldvansofie schreef:

    Mooi gevonden Mijns!
    Nog een beetje kaal maar dat komt vast wel goed. Ik zocht naar het zoekvenstertje om een stukje over biebtwitters. Dan maar even in blogsearch zoeken.

  4. Dank je Cis. Ik heb de zoekfunctie even teruggezet voor je. Rest komt goed!

    Edwin

  5. Joop schreef:

    Hoi,
    Of ik klaar ben voor realtime weet ik niet, ben wel klaar voor edwinmijnsbergen.nl
    Ik blijf je volgen!

  6. Remco schreef:

    Hey, het was ff zoeken, zbdigitaal was ineens stuk 🙂 maar ik heb je nieuwe url gevonden! ziet er goed uit!

  7. Remco schreef:

    hmmmm, het lijkt erop dat de comments niet zijn meegenomen

  8. wereldvansofie schreef:

    En mijn reactie is ook foetsie Mijns!

  9. Thanks!

    Hoe dat nu zit met die verdwenen reacties weet ik nog niet. Aan de beheerkant krijg ik ze ook niet meer in beeld. Ik heb nog wel een back-up in de vorm van xml, maar het importeren geeft weer problemen. Zal er nog naar speuren…en als ik het niet vind laat ik het misschien ook maar. We zullen zien…

Reageer