clear

zoeken

search

Informatie wil vrij zijn, tegen betaling

22 februari 2010

In de hele discussie rondom copyright, online verdienmodellen, piraterij en infobesitas heeft Nick Carr een interessant punt. Hij wijst op het feit dat mensen de laatste jaren weliswaar veel minder geld zijn gaan uitgeven aan traditionele media (en minder vaak bereid zijn te betalen voor online content) maar tegelijkertijd een veelvoud betalen aan toegang tot al die gratis informatie online. Dat zijn vergelijking niet waterdicht is blijkt uit de commentaren op zijn blogpost maar ik herken er wel iets in.

In augustus 2009 maakte ik een ruwe schatting van mijn uitgaven aan media. Inmiddels is daar ook nog de appstore van Apple bijgekomen. Er zit een maximum aan het percentage van je salaris dat je uit wilt geven aan mediaconsumptie. Als consument kan het je dan niet veel schelen of dat geld naar providers gaat of naar uitgevers. Precies: Je wil het liefst ‘gewoon’ een soort belasting betalen en dan van al het gezeur af zijn en in feite betaal je die belasting ook al.

Ik concludeer opnieuw dat de toekomst aan toegang is. Daarmee doemt ook de vraag weer op hoeveel meer de mensen nog willen betalen voor content. Zit jij al aan je tax?

Zie ook de grafiek van The Bureau of Labor Statistics.

@

Reageer