clear

zoeken

search

Leren van de digitale beleving van jongeren

03 januari 2010

“Kids don’t need us watching over their shoulders; they need us to have their backs.”

Het zijn wijze woorden van Henry Jenkins maar als ik ze lees vraag ik me opnieuw af in hoeverre ouders, opvoeders, onderwijzers en bibliothecarissen nog in staat zijn ‘de ruggen van de kinderen digitaal te dekken’. Ik opereer zelf niet in het veld en kan alleen daarom al geen goed oordeel vellen, maar de signalen die me wel bereiken stemmen niet altijd hoopvol.
Ik zie al een paar jaar hoe beperkt het contact is tussen bibliotheekmedewerkers en kinderen die in hun vrije tijd komen internetten of gamen in de bibliotheek (hoewel er ook genoeg positieve ervaringen zijn natuurlijk, zelfs persoonlijke). Ik ken redelijk veel ouders en leraren die niet bepaald vertrouwd zijn met de mogelijkheden van het web. Daarom vraag ik me af hoeveel jongeren er ongeveer ‘aan hun digitale lot worden overgelaten’ en welke gevolgen dat heeft als die jongeren volwassen zijn geworden. Uit een rapport van Digital Youth Research (2008):

Many adults worry that children are wasting time online, texting, or playing video games. The researchers explain why youth find these activities compelling and important.The digital world is creating new opportunities for youth to grapple with social norms, explore interests, develop technical skills, and experiment with new forms of self-expression. These activities have captured teens’attention because they provide avenues for extending social worlds, self-directed learning, and independence.

Jongeren kunnen leren van ouderen maar dat geldt andersom ook. Als je dat voor elkaar wilt krijgen moet een dialoog de basis zijn. Ouders en leraren hebben daar uiteraard de meeste gelegenheid voor maar ik geloof nog steeds dat bibliotheekmedewerkers hier ook een belangrijke rol in kunnen vervullen. De dialoog aangaan is niet makkelijk maar ook zeker niet onmogelijk. Het goed leesbare, 20 pagina’s tellende rapport Meeting of Minds: Cross-Generational Dialogue on the Ethics of Digital Life (PDF) biedt een interessante handreiking.

Meer informatie: Digital Learning.

@

Reageer