clear

zoeken

search

Zelfservice in de Zeeuwse Bibliotheek

14 december 2009

De Zeeuwe Bibliotheek staat aan de vooravond van een serie vernieuwingen en veranderingen. Met ingang van 1 januari veranderen de tarieven (zie ook de brochure in PDF), een dezer dagen wordt de nieuwe website opgeleverd en vanaf morgen zal de inname en uitleen van boeken via zelfservice verlopen.

Vandaag werden alle personeelsleden uitgenodigd om het systeem te testen. Mijn indruk is dat het een gebruiksvriendelijk systeem is dat meer drempels zal wegnemen dan opwerpen. Het is bijvoorbeeld erg makkelijk dat de boeken automatisch worden ingelezen (m.b.v. RFID) als je ze op de daarvoor bestemde plek legt en dat je de boeken die je nog in je bezit hebt ook meteen kunt verlengen, als je dat wilt.
De inname verloopt zo mogelijk nog eenvoudiger. Je legt je boeken op de lopende band en klaar ben je. De nieuwe sorteermachine voert de ingeleverde boeken meteen af naar de juiste kisten.
De eerste maanden zal er volop personeel aanwezig zijn om de klanten op weg te helpen of te ondersteunen. Sommige ‘materialen’, zoals cd’s en dvd’s, moeten voorlopig nog handmatig worden uitgeleend en ingenomen.

Het is mooi te zien dat, een paar jaar na een eerste proef met een doe-het-zelf-balie, er nu eindelijk een systeem is dat goed voldoet. Leverancier Nedap heeft ook systemen geleverd aan andere bibliotheken in Nederland en BelgiĆ« (zie ook dit overzicht). Alles wat geautomatiseerd kan worden….

@

6 Reacties

  1. Annie Maessen schreef:

    2 vestigingen van bieb dommeldal hebben ook al selfservice. Heeft wat aanpassingsproblemen gekend. De 3e vestiging gaat ook herinrichten en wij ( Son) wachten met smacht op nieuwbouw zodat we ook aan de gang kunnen met selfservice.

  2. Hoi Annie,

    Aanpassingsproblemen in welke zin dan, als ik vragen mag?

  3. Mischa schreef:

    grappig, ik was er vorige week en kon het dus uitproberen. Mislukte omdat de stikker van mijn pasje gedeeltelijk over mijn barcode zat. Dat was nel duidelijk en ik kreeg een nieuw pasje. Fijne en driecte service, toppie dus!

  4. Rolf Bosboom schreef:

    In Goes werken ze er enkele jaren mee. De eerste weken/maanden was het wennen voor veel klanten, maar nu constateer ik zelden nog problemen. Integendeel, het werkt alleen maar prettiger.

    Uit je verhaal en de foto's maak ik op dat in Middelburg een paar zaken net wat anders gaan dan in Goes, maar dat de opzet dezelfde is. Wat ik me nog wel afvraag: kun je voortaan ook boetes en leengelden 'opsparen' tot een maximumbedrag (in Goes tot 10 euro) en hoe gaat het met bijvoorbeeld cd's en dvd's (zitten die voortaan, net als in Goes, al in het doosje of moet je er toch weer apart voor naar een balie)?

  5. Henk schreef:

    @Rolf: voor cd's, dvd's en bladmuziek moet je naar de bemenste balie. Er is inderdaad een maximumbedrag aan leengelden (het woord boete gebruiken we niet meer) dat mag openstaan, maar ik weet niet uit mijn hoofd hoeveel.

  6. @Mischa: goed om te horen!

    @Rolf: Henk zegt het al. Ik weet eerlijk gezegd ook niet hoe hoog dat maximum bedrag ligt. Dat zal ik eens navragen.

Reageer