clear

zoeken

search

Michael van Poppel: sneller dan de grote jongens

24 december 2009

Het bericht dat MSNBC de twitterdienst Breaking News van de jonge Nederlander Michael van Poppel had gekocht werd al snel wereldnieuws. Het is dan ook een prachtig verhaal, dat een beetje doet denken aan de geschiedenis van Ben Woldring. VK Banen sprak met van Poppel. Da’s leuk leesvoer geworden. Leesvoer over het slim gebruiken van vrij beschikbare hulpmiddelen op het web. Een kort fragment:

Twitter gaf hem een podium, maar de behendigheid met internet en de software om het te verkennen is wat Michael van Poppel een concurrent heeft gemaakt van de grote persbureaus. ‘Kijk anders even’, zegt hij, en hij opent zijn inbox om dit uit te leggen.
Voor e-mail gebruikt BNO News de dienst van Google, Gmail. Gmail maakt het mogelijk om labels te geven aan de talloze perslijsten waar hij op staat. De meeste mail komt van bronnen die andere persbureaus en media ook gebruiken, zoals bijvoorbeeld het Pacific Tsunami Warning Center in Hawaï. ‘Als die met een mail komen, dan is het vrij zeker dat het belangrijk is. Aan dat rode label zie je snel dat de mail daar vandaan komt.’

Als er een interessante mail binnenkomt, weet Michael snel andere bronnen te vinden die een melding van een tsunami – of een ongeluk van een bekende Amerikaanse golfer – kunnen bevestigen. Sinds hij op Twitter actief is met zijn nieuwsdienst, heeft hij een netwerk aan contacten en bronnen opgebouwd. Die zijn te zien in de indrukwekkend lange contactenlijst van Skype, waarmee je via internet kunt bellen – op zijn speeddial staat nu bijvoorbeeld ook het ministerie van Buitenlandse Zaken van de Comoren.

Attendering: Sander

@

Reageer