clear

zoeken

search

Gelezen: Viral Loop

23 december 2009

Virale video’s, virale marketing, virale politieke campagnes: op internet lijkt alles te draaien om het als een virus verspreiden van een gratis dienst, een grappige video of de unieke beelden van bijzondere gebeurtenissen. Op Wikipedia wordt virale marketing omschreven als ‘een marketingtechniek die probeert met behulp van bestaande sociale netwerken de bekendheid van een merk te vergroten (of positieve associaties te bewerkstelligen) op een manier die te vergelijken is met een virale epidemie. Het lijkt op mond-tot-mondreclame versterkt door het internet, waardoor snel en goedkoop een groot aantal mensen bereikt kan worden.’

In zijn boek Viral Loop leidt auteur Adam Penenberg de lezer door de geschiedenis van de virale verkooptechnieken en succesvolle internetfenomenen. Die geschiedenis gaat veel verder terug dan de jaren negentig. Dat niet iedereen zich dat realiseert komt waarschijnlijk vooral doordat het begrip ‘viraal’ voor die tijd nog niet was ingeburgerd, in ieder geval niet in de context van verkoopstrategieën.

Na de lezers in de introductie voorzien te hebben van twee recente, tot de verbeelding sprekende voorbeelden van virale campagnes (de website Hot or Not en de online verkiezingscampagne van Barack Obama) neemt Penenberg hen mee naar de jaren twintig van de vorige eeuw, toen Charles Ponzi met een goed verhaal vele gretige investeerders zo gek wist te krijgen hun geld bij hem onder te brengen. Hij beloofde een rendement van 50% op de investeringen, in 45 dagen. Ponzi’s verhaal verspreidde zich als een lopend vuurtje (viraal!), wat er uiteindelijk toe leidde dat de zeepbel die dit ‘piramidespel avant la lettre’ was, al snel uiteenspatte.

Penenberg vertelt vervolgens op meeslepende wijze het verhaal van Earl Tupper, die een paar decennia later veel rijkdom zou vergaren met zijn Tupperware. Het grote succes begon pas toen Tupper zich er door de verkoopster Brownie Wise van liet overtuigen zogenaamde Tupperwareparty’s te (laten) organiseren. Door huisvrouwen in het hele land zijn producten te laten demonstreren aan hun vriendinnen, en die vrouwen weer aan andere vriendinnen, maakte Tupper als een van de eersten listig gebruik van sociale netwerken én van virale marketing.

Dat de auteur al na veertig pagina´s overschakelt naar de virale successen van het internettijdperk is bijna spijtig te noemen. Het is namelijk bijzonder boeiend om te zien hoe gebeurtenissen in de samenleving van toen in verband kunnen worden gebracht met ontwikkelingen op het web van nu. Toch onderscheidt het boek zich ook in dit opzicht van de vele boeken die over succesvolle internetbedrijven zijn geschreven: uit alles blijkt dat Penenberg zijn huiswerk erg goed heeft gedaan. Hij beschrijft de ontstaansgeschiedenis van de bedrijven die in het boek aan bod komen alsof hij er zelf bij was. Dat is knap. Het zorgt er bovendien voor dat je de hoofdstukken met de wat bekendere verhalen over het ontstaan van sites als YouTube, Flickr en eBay met evenveel belangstelling leest als op het web of in andere boeken.

Viral Loop is nog niet in het Nederlands vertaald maar het boek is, ondanks de overvloed aan internetjargon, zeer toegankelijk geschreven. De thematiek is interessant voor een brede doelgroep. Internetmarketeers kunnen veel leren van het verhaal van Marc Andreessen, die van een koude kermis thuiskwam toen zijn werkgever aan de haal ging met de opbrengsten van zijn kindje Mosaic (de eerste browser) maar later zijn gram haalde met de virale verspreiding van opvolger Netscape en, jaren later, van Ning.
Mensen die zich afvragen waarom zoveel internetdiensten gratis zijn gaan dat beter begrijpen als ze lezen hoe Hotmail ooit op de markt werd gezet en later voor veel geld werd verkocht. Mensen die houden van internetfenomenen, tenslotte, kunnen hun hart ophalen bij de verhalen achter ‘ Mentos en Coke’ ‘Will it blend’, enz.

Penenberg, Adam L. 2009.
Viral loop: from Facebook to Twitter, how today’s smartest businesses grow themselves.
New York: Hyperion.

Websites:
//www.viralloop.com/
//www.penenberg.com/

Deze bespreking stond eerder in Digitale Bibliotheek 7, 2009

@

Reageer