clear

zoeken

search

Problemen in het onderwijs: breng je stem uit op De Onderwijsagenda

22 november 2009

Vanmiddag las ik in de Volkskrant dat iedereen op De Onderwijsagenda mag stemmen op het probleem dat volgens hem of haar moet worden aangepakt in het onderwijs:

Wat zijn de grootste problemen in het Nederlandse onderwijs? Tot 10 december 2009 kunt u daarover op deze website uw stem uitbrengen. Als u een belangrijk probleem mist, kunt u bij ons een voorstel indienen. U kunt ook bij elke stelling uw mening geven. Alle stemmen en opmerkingen worden meegewogen door ons Panel van Wijzen, dat eind van dit jaar de zes voornaamste thema’s kiest. Daarover gaan we in 2010 verder in discussie, op internet en in een debatreeks.

ICT komt nauwelijks aan bod in het geheel, terwijl het volgens mij geen geheim is dat veel docenten de beleefwereld van de kids niet meer kunnen volgen omdat ze zelf niet thuis zijn op het web. Omdat mijn kennis van de problematiek zeer gering is heb ik daar op gestemd.

@

7 Reacties

  1. Hoi Edwin,
    ICT is binnen het onderwijs zeker belangrijk, maar ik ben het niet helemaal eens met de reden die je hiervoor aangeeft.

    "dat veel docenten de beleefwereld van de kids niet meer kunnen volgen "

    Ik denk dat als er in Nederland iemand is die op de hoogte is van de belevingswereld van kinderen, dat dat docenten zijn. Vooral in het PO zijn docenten vaak heel goed op de hoogte van wat er bij kinderen kan interesseren.

    Digitaal zijn kinderen misschien wel actiever online en lijken zij veel meer dan hun docenten, ouders en eigenlijk alle volwassenen te kennen en kunnen. Maar in de praktijk valt dit vaak zwaar tegen.

  2. @Jeroen: het is wel weer een beetje generaliserend inderdaad en je hebt helemaal gelijk als je stelt dat veel docenten juist wel veel weten van de beleefwereld.
    Maar als ik jonge gasten hoor vertellen dat ze gewoon straffeloos hele alinea's van het web in essay's kunnen plakken (in veel beter Engels dan de rest van de tekst) denk ik: 'die alinea valt meteen op en kan zo op Google worden losgelaten'.

    Ik ken ook wel wat leraren persoonlijk en lang niet allemaal zijn ze even goed thuis in moderne communicatie, games enz.

    Uit de onderwijsblogs maak ik verder regelmatig op dat web 2.0 ook nog lang geen gemeengoed is.

    Daarom verbaasde het me een beetje dat er dan zo weinig ict in de stellingen is te vinden. Daar is nog veel te behalen volgens mij.

    Daarmee wil ik niet zeggen dat de kids al zo mediawijs of tech-savvy zijn. Da's weer een ander verhaal…

  3. mariegoos schreef:

    @Jeroen@Edwin:in het p.o. is het wellicht anders,kan ik niet goed over oordelen. Wat het V.O. betreft is er nog veel te verbeteren idd. Gelukkig zijn er schoolmediathecarissen die steeds vaker ook (gecertificeerd) mediacoach zijn en heel goed weten hoe het zit. Zij zijn nml. gespecialiseerd in mediawijsheid. Het is wel erg jammer dat er vanuit het onderwijs zo weinig aandacht en waardering is voor de schoolmediathecaris!

  4. Astrid schreef:

    Wel een interessante lijst. Als je al weinig kennis van de hele problematiek hebt, krijg je hiermee een mooi kijkje in de keuken van het onderwijs. Dat organisatorische rompslomp mijlenver bovenaan staat, zou de overheid zich eigenlijk wel aan moeten trekken, lijkt me.

    Ben benieuwd of zo'n inventarisatie ook werkelijk tot oplossingen gaat leiden.

  5. essen2punt0 schreef:

    Ik volgde de discussie inderdaad al een tijdje en deze wordt steeds interessanter.

    Ik ben wel van mening dat er weinig kennis is van digitale vaardigheden onder een groot deel van de docenten.

    Het afgelopen half jaar heb ik aan den lijve ondervonden hoe divers deze groep is. Maar het leeuwendeel is echt niet bezig met ict toepassingen. Die is bezig met onderwijs geven en heeft daar zijn of haar handen aan vol. We hebben het hier niet over de uitschieters die juist wel naar boven komen drijven, maar over docententeams die echt nog niet weten hoe zoiets werkt en het eigenlijk ook maar heel bedreigend vinden.

    (Dat zie ik bijvoorbeeld ook terug als ik kom vertellen over 23 onderwijsdingen of over webloggen of over het gebruik van wiki's of samen documenten delen of of..)

  6. @Edwin, natuurlijk is er ook in het onderwijs nog veel winst te behalen. De vraag is of dit alleen door de ICT, de organisatie hier rondom heen of de docenten en hun kennis en instelling komt. Dit is een andere en volgens mij veel interessantere discussie.

    Overigens ook leuk om overal waar je nu leraar of docent zet eens bibliothecaris te zetten. Volgens mij is de situatie in de bibliotheek niet veel anders.

    De meeste bibliothecarissen zijn ook niet even goed thuis in de moderne communicatie, games, mogelijkheden van de mobiel etc.
    Uit bibliotheekblogs maak ik op dat web 2.0 nog lang geen gemeengoed is.
    En ook binnen bibliotheken is eigenlijk maar weinig ICT in de instelling te vinden.

  7. @allen: mooi om dingen zowel bevestigd als ontkracht te zien. Het zou mooi zijn als er biblio- en mediathecarissen een grotere bemiddelrol zouden kunnen vervullen maar dan is de laatste opmerking van Jeroen natuurlijk ook nog steeds een aandachtspunt.

    Of de bevindingen ook zullen leiden tot resultaten durf ik niet te zeggen. De namen van de mensen in de commissie lijken wel een zekere ambitie te verraden.

    het zal mij benieuwen…

Reageer