clear

zoeken

search

Passie heeft geen ROI

14 november 2009

Wie ergens geld en tijd in investeert hoopt daar iets voor terug te krijgen. Dat geldt zeker voor organisaties, of ze nu commercieel zijn of niet. Dat wordt, ook in Nederland, Return on Investment (ROI) genoemd.

Het valt me op dat er in het afgelopen jaar steeds meer vraagtekens worden gezet bij de ROI van sociale media. Er worden honderden artikelen over geschreven en waar de een in een video (terecht) de draak steekt met al die hipsters ‘die je bedrijf wel even op de sociale digitale kaart zullen zetten’ voelt de ander zich juist geroepen om te laten zien dat Sociale Media ‘alleen nog maar belangrijker zullen worden’.

Het is vrij logisch dat dit allemaal gebeurt, maar ondertussen erger ik me mateloos aan al die commerciële onverlaten die denken dat je ‘het sociale’, ‘het transparante’ en ‘het authentieke’ met geld kunt kopen. Met veinzen kun je weliswaar ver komen maar als echte passie ontbreekt val je vroeg of laat toch door de mand. Passie heeft geen ROI, passie komt uit het hart.

Je zou denken dat dit ‘ROI-denken’ zich beperkt tot de commerciële sector maar niets is minder waar. Ook elders is er altijd de roep om cijfers en verantwoording. Dat is op zich prima. De ROI kun je tot op zekere hoogte best berekenen. Als het achteraf echter de insteek blijkt te zijn om het grote grijze gebied dat sociale media nu eenmaal bestrijken te degraderen tot een grote speeltuin wordt het een ander verhaal. Dan weet je dat de belangstelling voor de ontwikkelingen vooral voortkomt uit ‘de hoop niet achter te blijven’ en niet uit een visie die voortvloeit uit passie.

Nog gekker wordt het als er al wordt geroepen om een presentatie van de ROI van sociale media als er in werkelijkheid nog niet eens oprecht in geïnvesteerd was. “Jaja, we doen ‘iets’ met Hyves en blogs en wiki’s. Allemaal hartstikke leuk en hip, maar nu weer aan het werk!”

Flickr toch op!

@

8 Reacties

  1. Librarian.be schreef:

    Ik ben het niet met je eens. Je mag namelijk niet de vergissing maken te denken dat een ROI dat niet in objectieve termen meetbaar is, geen ROI zou zijn. Er bestaat wel degelijk zoiets als een "ROI van het hart".

  2. schrijverdezes schreef:

    Precies, Librarian.be! Ik opende dit venster om dit te zeggen, maar het staat er al.
    Je weet beter Edwin!

  3. Uhm, dat is een mening hoor. Ik denk dat alles wat uit het hart komt spontaan is en vanuit dat perspectief klinkt 'investeren' als iets tegenstrijdigs met het geheel.

    "Ik ga eens een beetje liefde investeren?" En dan zien wat dat oplevert?

    Liefde is er en wordt beantwoord of niet en kan in die zin inderdaad gemeten worden…maar dat is voor mij toch iets anders dan de ROI waar het over gaat, in dit verband…

  4. schrvrdzs schreef:

    Ik reageerde inderdaad te impulsief. Het kwam door deze regel: 'Passie heeft geen ROI, passie komt uit het hart.' Later begreep ik dat je het had over meetbare zaken.
    'Liefde investeren' zal wel niet kunnen, maar 'in de liefde investeren' toch wel? (Ik bedoel: liefde is toch ook iets waar je aan moet werken, om even een clich te gebruiken.)
    Laat verder maar…

  5. @schrijverdezes: inderdaad beter: dit is maar net hoe je het interpreteert. Ik wilde vooral zeggen dat je passie niet met geld kunt opwekken.

  6. schrvrdzs schreef:

    Ik begrijp geloof ik wel wat je bedoelt, maar vaak is er wel geld nodig om iemand de gelegenheid te geven zijn/haar passie in de praktijk te brengen of wellicht zelfs te ontdekken. Als je geen boeken kunt betalen, hoe kun je dan een passie voor literatuur ontwikkelen? (Ik noem maar wat hoor ;-))

  7. daar heb je ook weer een punt maar veel ideeen en initiatieven ontstaan wel voordat het geld er is, buiten werkstructuren. En veel kunst levert aanvankelijk geen geld op en….

    laten we het er maar op houden dat het twee kanten heeft…

  8. schrvrdzs schreef:

    Minstens!

Reageer