clear

zoeken

search

Datasmog overleven

23 november 2009

Dustin Wax maakt me aan het lachen als hij op Stepcase Lifehack stelt dat de informatie-overvloed, de datasmog, een bewuste zet is van de marketingindustrie (en nee, Wax is geen complotdenker):
“Rational, considering actors make lousy consumers; deliberation and cautious evaluation muck up the democratic process; critical analysis makes the powerful look foolish. Marketing wants none of that!”

Minder grappig is het feit dat de datasmog steeds dikker wordt en dat het er niet op lijkt dat die smog binnenkort zal optrekken. Wax’ ‘crash course’ hiervoor is heel aardig:

  1. Get educated
  2. Share your ideas with others
  3. Winnow news sources to one or two trusted daily sources (local and national paper, for example) and three or four less frequent analytical sources (magazines, mostly)
  4. Learn marketing techniques
  5. Follow the money
  6. Follow the interests
  7. Consume critically
  8. Does it matter?

Een toelichting op Wax’ adviezen is te vinden in zijn artikel. Naar hoeveel bronnen kijken mensen nog? Zijn ze wel geïnteresseerd in de oorspronkelijke bronnen van informatie? Je kunt het je afvragen.

@

2 Reacties

  1. Bij infosmog bieden informatiespecialisten frisse lucht, toch? 🙂 Ik ben reuze geïnteresseerd in de bronnen. het ligt er een beetje aan wie je leest, maar bij jou verwacht ik frisse lucht.

    Ik vind dit een heel mooi en interessant artikel

    If fifty million people say a foolish thing, it is still a foolish thing

  2. @Marina: ik hoop die frisse lucht soms ook te kunnen vinden maar vrees dat ik toch ook regelmatig vervuil…maar dat is maar net wie wat leest en waarom. Veel achterom kijken om te checken wat er m'n uitlaat verlaat dan maar.

    Het artikel ziet er zeker interessant uit zo bij de eerste scan! Dat ga ik dit weekend eens rustig lezen.

    Leuk citaat. Helemaal waar.

Reageer