clear

zoeken

search

Succesvol rijden voor Mugen Seiki

18 oktober 2009

Het is altijd interessant om kennis te maken met werelden waar je helemaal niets van afweet. Afgelopen vrijdag vroeg ik iemand in de loop van een gesprek wat voor werk zijn zoon deed. Zonder ook maar een keer met zijn ogen te knipperen vertelde hij dat die zijn brood verdient met het racen met radiografisch bestuurbare auto’s. Ik vroeg of hij doelde op het type raceauto’s dat je jaren geleden op zondagen nog wel eens kon zien rijden op het parkeerterrein van de voormalige Miro in Vlissingen. Dat bevestigde hij, maar hij voegde daar ook meteen aan toe dat wat ik daar vroeger zag niet te vergelijken is met wat zijn zoon nu doet. Zijn zoon is een pro. Meervoudig Nederlands kampioen in zijn klasse en zelfs behorend tot de wereldtop. Hij reist, op kosten van de fabrikant, de hele wereld over. Zijn vader gaat mee om te assisteren bij de pitstops. De tank van zo’n autootje is namelijk binnen vijf minuten leeg.

Ik had niet eens een vermoeden van het bestaan van deze wereld. Daarom legde de man (Herman) mij uit dat ‘Radio Control’ (RC) enorm groot is. En niet alleen die van auto’s: ook het besturen van vliegtuigen en bootjes kan op veel belangstelling rekenen. Daarom is er veel geld mee gemoeid. Er staat veel op het spel voor de motorfabrikanten.

De zoon in kwestie is Rick Vrielijnck. Hij werd dit jaar negende op het wereldkampioenschap in Lostallo (lees hier een verslag). Hij rijdt voor de Japanse fabrikant Mugen Seiki.

Nu ik zie hoe hard de autootjes gaan, en hoe ze kunnen stuiteren, begrijp ik opeens veel meer van de verhalen over het stuurwerk in de bochten, de ophanging van de wielen, het belang van goede brandstof en meer van die dingen.

Mijn wereld zal het nooit worden maar je zal me ook nooit meer horen zeggen dat radiografisch bestuurbare auto’s behoren tot het hobbyrijk van mannen die het liefste jongens waren gebleven. Dit is serieuze business.

Lekker. Weer iets geleerd.

@

2 Reacties

  1. Joost schreef:

    "Het is altijd interessant om kennis te maken met werelden waar je helemaal niets van afweet". Die zin had zomaar van mij af kunnen komen, helemaal mee eens. De basis voor een brede kennis/ontwikkeling is ook de dingen willen weten waarin je niet geïnteresseerd bent.

    Elke keer als ik me iets afvraag en op internet informatie zoek, vind ik naast (soms absurd gedetailleerde) Wikipedia-lemmata, bijna altijd wel een forum van mensen die dat onderwerp als hobby hebben. Van treinen (Somda) en horloges (DZVL) tot de 'betere herenkleding' (StijlForum) en de Mazda MX-5 (MX-5 Owners). Altijd weer verbazend :).

  2. Dat vind ik nog steeds een van de mooiste dingen van het web ja, al die niches, al die experts en liefhebbers. Je kunt het inderdaad zo gek niet bedenken 🙂

Reageer