clear

zoeken

search

Craigslist: een chaotische en onoverzichtelijke winnaar

25 augustus 2009


Virtuele marktplaatsen hebben mij nooit kunnen bekoren. De enorme hoeveelheid vraag en aanbod werkt sneller op mijn zenuwen dan welke andere vorm van informatie dan ook. Sites als eBay en Marktplaats bezoek ik dan ook nooit. Als ik daarmee een dief van mijn eigen portemonnee ben neem ik dat graag op de koop toe.

Het lijkt erop dat veel internetters daar anders over denken. De statistieken van advertentiesites zijn namelijk overweldigend. Blijkbaar zijn er miljoenen mensen die lak hebben aan het feit dat deze sites vooral uitblinken in onoverzichtelijkheid, blijkbaar gaan de wetten van gebruiksvriendelijkheid en een korte aandachtsspanne niet op als er geld verdiend of bespaard kan worden.

Toch zijn Marktplaats en eBay parels van bedieningsgemak als je ze vergelijkt met hun Amerikaanse broer Craigslist. Die site bedient, alleen al in de Verenigde Staten, iedere maand 47 miljoen unieke bezoekers. Dat is op z’n minst opmerkelijk te noemen, zeker als je beseft dat deze site zich nooit heeft geschikt naar welke webconventie dan ook. Craigslist is wars van alle technische trends en koestert z’n ‘geheime’ wapens.

Welke wapens dat precies zijn lees je in het geweldige Wired-artikel Why Craigslist is such a mess. Het Parool verhaalde eerder deze zomer al over een ander geheim wapen van de site.

Ik lees dit soort dingen met open mond en leer terloops dat de usability van een website beslist geen voorwaarde hoeft te zijn voor de populariteit of de toegevoegde waarde ervan.

Zie ook:
Online classifieds sites zijn heel populair geworden
Cowgirl in the Valley:Huisvrouwen houden Craigslist ‘schoon’
Craigslist groeit in het buitenland

Update: Wired heeft een team experts gevraagd de Craigslist eens aan te pakken. Extreme Makeovers

@

2 Reacties

  1. Timmietovenaar schreef:

    Naast Marktplaats heb ik ook last van m'n zenuwen als ik naar een willekeurige .startpagina.nl ga.
    Hoewel 't de laatste jaren iets aan populariteit afneemt, nog steeds (tot mijn verbazing) goed voor een plek in de top 10.

  2. Tijdens een overleg hadden we het er nog over. Ik krijg de laatste tijd nogal eens links binnen vanuit de nieuwsrubrieken op al die dochterpagina's. Vroeger waren het bronnen waar je uren zoet mee kun zijn…maar de aandachtsspanne is daar nu te kort voor denk ik. Google en RSS winnen niet voor niets nog steeds aan terrein.
    Desondanks blijft het blijkbaar voor velen een handige bron, per deelonderwerp…vind ik toch ook wel weer mooi..

Reageer