clear

zoeken

search

Meer over kranten en Google: vertrouwen maakt je niet rijk

19 juli 2009


De discussie wordt steeds feller. Heerlijk. Waar Google de uitlatingen van de uitgevers vorige week pareerde, reageerde gisteren Chris Tolles, van de nieuwssite Topix, op een bijdrage van Howard Weaver (voorheen McClatchy)

Tolles legt eventjes uit hoe weinig Google eigenlijk verdient aan nieuws, zowel vroeger als nu. Hij vertelt ook hoe Topix (een site waar ik nog nooit van had gehoord overigens) er wel in is geslaagd om een verdienmodel rondom nieuws te creëren: door een community op te bouwen en zich te concentreren op lokaal nieuws.

An old politician in Juneau once reminded me that “you can’t beat something with nothing.”

One point where I agree with Howard. We’ve since moved on to try and create community around our news, which is percolating along, and focus on local — which seems to be an area where we can compete with the lack of anything else out there. The success that we’re having is creating a product where Google (or the newspapers for that matter) can’t, or are unwilling, to compete on even terms. (Hello no more comments on Google news).

But Jeez, why is it that all the old newspaper guys think there’s some giant pile of money at the top of the trust pyramid? There isn’t. All the money is at the bottom. In the muck. In the details. Where Gawker plays. Where Techcrunch plays. It’s not aggregating the “top trusted content, it’s owning a category and being the best and, ideally, only ones there.

Journalists don’t win this game. Publishers win this game.

Kijk aan. Dat zijn krachtige woorden. En dat in de week dat Lionel Barber van de Financial Times beweerde dat de meeste nieuwssites (ook gij, New York Times?) het komende jaar geld zullen gaan vragen voor hun content.

@

Attendering: Jeff Jarvis in When news people lose sense
Afbeelding: Imageshack

Reageer